• بررسی بی خوابی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 643
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: اختلال در ریتم خواب علاوه بر تهدید سلامت انسان، در کارکردهای اجتماعی نیز خدشه وارد نموده و باعث ناهنجاری های روانی-اجتماعی بسیار می گردد. به نظر می رسد برخی گروه های ویژه بیشتر دچار بی خوابی می شوند، که در میان این گروه ها، دانشجویان گروه پزشکی و پیراپزشکی نیازمند توجه ویژه هستند.

    روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه مقطعی (توصیفی-تحلیلی) بود. حجم نمونه 244 نفر بودند که با روش نمونه گیری تصادفی سیتماتیک وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها یک پرسشنامه محقق ساخته جهت غربالگری وضعیت بی خوابی بر اساس معیارهای dsm-iv بود. پس از مراجعه حضوری به نمونه ها و کسب رضایت آنها جهت شرکت در مطالعه پرسشنامه ها تکمیل گردید. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و استفاده از نرم افزار spss و آزمون آماری مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: 37.3% نمونه ها مذکر و 62.7% مونث بودند. میانگین سنی نمونه ها 2.6±22.01 سال بود. رابطه معنی داری بین سن و جنس و وجود بی خوابی در نمونه ها دیده نشد. در کل 57.4% از نمونه ها دارای مشکل بی خوابی بودند که از این تعداد 66.7% ساکن خوابگاه و 36.8% ساکن منزل شخصی بودند که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p<0.001). بیشترین نوع بی خوابی ذکر شده اشکال در به خواب رفتن بود که در 76.4% نمونه های دارای مشکل بی خوابی ذکر شد. بیشترین عامل زمینه ساز بی خوابی در نمونه ها اضطراب با 35% بود. بین وجود بی خوابی و رشته تحصیلی رابطه معنی داری دیده شد (p<0.01). بین افزایش مدت اقامت در خوابگاه و میزان بی خوابی در افراد، رابطه معنی داری وجود داشت (p<0.01). اما بین افزایش تعداد هم اتاقی ها و بی خوابی رابطه معنی دار دیده نشد.

    نتیجه گیری: با توجه به شیوع بالای بی خوابی در دانشجویان در مطالعه حاضر، لازم است با شناسایی و رفع معضلات و مسائل تاثیرگذار در آسایش فکری و جسمی این دانشجویان ساکن در خوابگاه ها در جهت بهبود پیشرفت تحصیلی دانشجویان اقدام نمود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها