• بررسی فراوانی آسپیراسیون جسم خارجی ریه در بیماران بستری در بخش گوش، حلق و بینی از سال 75 تا 82 در شهر سنندج

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 583
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: آسپیراسیون جسم خارجی از علل مهم مرگ و میر و ابتلا در سنین اولیه زندگی می باشد. با وجود پیشرفت هایی که در رابطه با خارج ساختن جسم خارجی انجام گرفت ولی هنوز بر اساس آمارهای انجمن سلامت ملی آمریکا به ازای هر یکصد هزار نفر 1.2 نفر مرگ در سال بر اثر آسپیراسیون جسم خارجی اتفاق می افتد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی با مراجعه به تمامی پرونده ای موجود در بایگانی بخش ent بیمارستان توحید از سال 1375 تا 1382 که تعداد آنها 104 مورد بود و همگی تحت بیهوشی عمومی، برونکوسکوپی شده بودند داده های مورد نیاز مانند سن، جنس، نوع ماده آسپیره شده و ... استخراج و جدول توزیع فراوانی از آنها تهیه گردید.

    یافته ها: از 104 نفر افراد بستری شده 62.5 درصد را پسران و 37.5 درصد را دختران تشکیل می دادند. محدوده سنی بیماران 9 ماه تا 15 سال و 78.8 درصد از کل آنها، کودکان زیر 5 سال بودند. بیشترین ماده آسپیره شده تخم آفتابگردان با 20.2% و سپس حبوبات با 19.2% قرار داشتند. بیشترین عارضه اتفاق افتاده پنومونی با 39.4% بود.

    نتیجه گیری: بیشترین فراوانی آسپیراسیون در کودکان و بخصوص زیر 5 سال اتفاق می افتد که می تواند میزان بالائی از مورتالیتی و موربیدتی را ایجاد کند لذا آموزش به خانواده ها و همچنین تهیه امکانات لازم برای خارج ساختن اجسام خارجی و آموزش پرسنل ضروری بنظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها