• بررسی تاثیر مداخلات ترک سیگار بر میزان fev1 افراد سیگاری مبتلا به بیماری های مزمن انسدادی ریه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 668
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: مهم ترین عامل ایجاد کننده copd مصرف سیگار است، ترک سیگار موثرترین اقدام برای پیشگیری از copd یا کند کردن پیشرفت بیماری است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر مداخلات ترک سیگار بر میزان fev1 و در نهایت بهبود عملکرد ریه بیماران سیگاری مبتلا به copd انجام شده است.

    روش بررسی: نوع مطالعه کار آزمایی بالینی و نمونه گیری به روش آسان انجام شد. سپس بطور تصادفی 160 نفر از بیمارانی که دارای ویژگی های شرکت در پژوهش بودند به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه، برگ ثبت اطلاعات و آزمون استاندارد فاگروشتروم بود. روش گردآوری داده ها به این صورت بود که با مراجعه به واحدهای مورد پژوهش و پرونده بالینی آنها پرسشنامه تکمیل و قبل و سه ماه بعد از مطالعه میزان مصرف سیگار و میزان fev1 با دستگاه اسپیرومتری دستی اندازه گیری و در برگه ثبت اطلاعات درج گردید. برای گروه مداخله، مداخلات ترک سیگار به صورت مشاوره فردی، تلفنی و ارائه مطالب خودیاری استاندارد در مورد مضرات سیگار، روش های ترک سیگار و توصیه به مصرف فرآورده های جایگزین نیکوتین بمدت 3 ماه انجام شد. جهت تعیین ارتباط آماری از آزمون های تی مستقل و تی زوج، کای دو، آزمون دقیق فیشر و ... استفاده شد.

    یافته ها: در بررسی میزان مصرف سیگار سه ماه بعد از مطالعه نسبت به قبل از مطالعه، میزان کاهش مصرف سیگار در گروه مداخله 66% در برابر گروه کنترل 42.8% بود (p=0.001) و ترک سیگار 41.3% در برابر گروه کنترل 26.3% بود (p=0.006). در بررسی میزان fev1 در سه ماه بعد از مطالعه نسبت به قبل از مطالعه در گروه مداخله (13.2%) و در گروه کنترل (0.5%) افزایش نشان داد که بین میزان افزایش fev1 اختلاف آماری معنی داری (p=0.039) وجود داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها