• بررسی فراوانی آلودگی به سایتومگالوویروس و توکسوپلاسموزیس در بیماران hiv مثبت مراجعه کننده به مرکز بیماری های مقاربتی و ایدز سنندج

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 518
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: عفونت های سایتومگالوویروس و توکسوپلاسموزیس یکی از جدی ترین عفونت های فرصت طلب در بیماران ایدزی می باشند که علیرغم پیشرفت های جدید، همچنان چالش برانگیز هستند. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی آلودگی به سایتومگالوویروس و توکسوپلاسموزیس در بیماران hiv مثبت مراجعه کننده به مرکز بیماری های مقاربتی و ایدز سنندج و عوامل مرتبط با آن انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه توصیفی تحلیلی (مقطعی) بود. حجم نمونه شامل کل بیماران hiv مثبت مراجعه کننده به مرکز مشاوره بیماری های مقاربتی و رفتاری سنندج (64 نفر) و روش نمونه گیری استفاده از نمونه های در دسترس بود. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه و تست الیزا از نظر وجود و میزان igm ,igg ضد سایتومگالوویروس و توکسوپلاسموزیس بود. داده های بدست آمده توسط نرم افزار آماری spss و با استفاده از آزمون آماری one way anova جهت داده های کمی آنالیز انجام شد و جداول فراوانی و فراوانی نسبی نیز توصیف گردید.

    یافته ها: در این مطالعه 64 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند که 98.4% آنها مرد بودند. میانگین سنی نمونه ها 6.73±32.1 سال بود. بیماران دارای تست منفی igm و تست مثبت  igg سایتومگالوویروس بودند. 10.9% بیماران نیز داری تست مثبت igm  توکسوپلاسموزیس و 46.9% بیماران داری تست مثبت igg توکسوپلاسموزیس بودند. بین شمارش سلول های cd4، مدت زمان ابتلا به ایدز و سن با سطح igg سایتومگالوویروس و توکسوپلاسموزیس رابطه معنیداری وجود نداشت. اما بین شمارش سلول های  cd4 با سطح igm سایتومگالوویروس و توکسوپلاسموزیس رابطه معنیداری دیده شد (p<0.05). بین سرولوژی مثبت igm توکسوپلاسموزسی و سابقه نگهداری حیوان خانگی رابطه معنی داری وجود داشت (p<0.019).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم