• بررسی اثرات حشره کش پرمترین (permethrin) بر روی هورمون ها و رفتارهای جنسی موش های سوری نر بالغ نژاد nmri

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 722
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: پیره تروئیدها حشره کش هایی هستند که هم در خانه و هم در کشاورزی مصرف زیادی دارند و اخیرًا مشخص شده است که اثرات مخربی بر سیستم اندوکرین بدن دارند. پرمترین یکی از پیره تروئیدهای تیپ i می باشد که در ایران مصرف زیادی دارد. در مطالعه حاضر اثرات پرمترین بر رفتار جنسی و سطح هورمون های جنسی موش های نر بالغ بررسی گردیده است.

    روش بررسی: موش های نر بالغ نژاد nmri به مدت یک ماه با تزریق درون صفاقی پرمترین (20 mg/kg , 15 ,10) تیمار شدند. پس از پایان تیمار رفتارهای جنسی موش های نر با استفاده از موش های ماده پذیرا مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج حاصله نشان داد که تیمار با پرمترین میزان رفتارهای جنسی مانند بو کشیدن، دنبال کردن، سوار شدن و جفت گیری را در مقایسه با گروه کنترل کاهش می دهد. غلظت هورمون های تستوسترون fsh ,lh پلاسما به روش الایزا مورد سنجش قرار و گرفت و نتایج نشان داد که سطح هورمون تستوسترون در گروه تیمار شده در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنی داری (p<0.05) پیدا کرده است اما تفاوت معنی داری در سطح fsh ,lh مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان می دهد که پرمترین می تواند اثرات مخربی بر روی رفتارهای جنسی و سطح تستوسترون داشته باشد، با توجه به مصرف بالای این حشره کش در ایران، ضروری است که دقت و مراقبت بیشتری بر نحوه مصرف آن و میزان برخورد انسان با آن بعمل بیاید تا از خطرات احتمالی آن بر روی بافت های بدن جلوگیری شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها