• بررسی میزان آفلاتوکسین m1 در شیر خام تحویلی به کارخانه شیر پاستوریزه سنندج

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 751
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: آفلاتوکسین ها متابولیست های سمی قارچ ها هستند که توسط گونه های مختلف اسپرژیلوس تولید می شوند. این سموم در ایجاد بیماری های از قبیل سرطان کبد، هپاتیت مزمن و  سیروز نقش بسیار مهمی دارند، هدف از این مطالعه تعیین میزان آفلاتوکسین m1 در شیر خام جمع آوری شده برای شرکت شیر پاستوریزه سنندج می باشد.

    روش بررسی: در یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از شیرهای خام جمع آوری شده مناطق مختلف استان کردستان و تهران بطور تصادفی 84 نمونه در فاصله زمانی دو هفته در اسفند ماه 85 انتخاب گردید، بعد از سانتریفوژ کردن نمونه ها بخش فوقانی شیر سانتریفوژ شده که شامل چربی های شیر بوده خارج و کنار گذاشته شد و  بخش پائینی شیر سانتریفوژ شده فاقد چربی با روش الیزا و با کیت مخصوص ساخت کارخانه tecna s.r i، نمونه ها آنالیز و مقدار آفلاتوکسین آنها تعیین شد. آزمون مورد استفاده در تحلیل داده ها، آنالیز واریانس بود. 

    یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد تعداد 77 نمونه (91.65%) از کل نمونه ها به آفلاتوکسین m1 آلوده و 7 نمونه فاقد آفلاتوکسین بودند، همچنین در 67 نمونه (79.77%) مورد آزمایش مقدار آفلاتوکسین در حد استاندارد و در 17 نمونه (20.23%) مقدار آفلاتوکسین از حد مجاز استاندارد اروپا بالاتر بود. بین میزان آلودگی شیر در مناطق مختلف به سم آفلاتوکسین m1 با p<0.001 تفاوت معنی دار بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها