• بررسی اختلال عملکرد تیروئید در بیماران مبتلا به بتا تالاسمی ماژور

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 843
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: تالاسمی شایعترین اختلال تک ژنی در کل جهان است که از انواع نقائص کمی هموگلوبین می باشد و نوع ماژور آن نیاز به تزریقات منظم خون در طول زندگی دارد. ترانسفیوژن های منظم، همزمان با دریافت شلاتورها در بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور گرچه کیفیت زندگی این بیماران را بهبود می بخشد ولی مهمترین عارضه آن تجمع آهن در اعضای مختلف می باشد. در سال های اخیر علیرغم پیشرفت مراقبت های هماتولوژیکی، هیپوتیروئیدی اولیه و دیگر اختلالات اندوکرینی وابسته به افزایش بار آهن هنوز از شایعترین عوارض این بیماران می باشند و کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار می دهند. هدف از این مطالعه مشخص نمودن شیوع اختلال عملکرد تیروئید در بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور و تعیین ارتباط آن با سطح فریتین، میزان خون دریافتی، عملکرد کبدی و سطح فریتین سرم می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش مقطعی می باشد که در 40 بیمار مبتلا به بتا تالاسمی ( 20 پسر و 20 دختر با میانگین سنی 5.8±12.7 سال) بررسی شدند. سطح فریتین سرم، sgpt, sgot با روش الیزا و tsh با روش ایرما (irma) اندازگیری گردید و هیپوتیروئیدی مطابق تعریف  kronberg پایه ریزی شد.

    یافته ها: عملکرد طبیعی تیروئید در 34 بیمار (85%) و هیپوتیروئیدی ساب کلینیکال در 6 بیمار (15%) دیده شد. سطح فریتین در بیماران مبتلا به هیپوتیروئیدی 2220±1056 mg/l و در افراد با عملکرد طبیعی تیروئید2028±1548 mg/l  بود. عملکرد تیروئید با میزان دریافت خون، عملکرد کبدی و سطح فریتین سرم ارتباط معنی داری نداشت (p<0.05).

    نتیجه گیری: شیوع نسبتًا بالای اختلال عملکرد تیروئید در بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور ممکن است بعلت کنترل ضعیف بیماری، درمان و پیگیری های نامناسب در اوایل زندگی بخصوص در زمانی که آسیب برگشت ناپذیر بافت ها بعلت بار اضافی آهن و هیپوکسی مزمن رخ می دهد، باشد. این یافته ها اهمیت ارزیابی عملکرد تیروئید در بیماران تالاسمی هر سال یکبار و اهمیت پیگیری منظم بیماران مبتلا به بتا تالاسمی برای کشف زودرس و برخورد مناسب با عوارض مربوطه را تقویت می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها