• تاثیر دریافت کلسیم و ویتامین d بر شاخص های انتروپومتریک مادر و نوزاد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 596
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: ویتامین d، ماده ای ضروری برای هموستاز و حفظ سلامت استخوان است. این مطالعه ارزیابی نتایج حاملگی با وضعیت تغذیه ای ویتامین d و کلسیم مادر است.

    روش بررسی: 449 زن حامله در زمان زایمان به همراه نوزادان تازه متولد شده بررسی و مشخصات دموگرافیک مادران و نوزادان ارزیابی شد. نوع مطالعه مقطعی بود. از آزمون x2 ,t جهت تحلیل داده ها استفاده گردید.

    یافته ها: میانگین دریافت ویتامین d در مادران 1.87±2.26 میکروگرم در روز و متوسط دریافت کلسیم در آنان 370.47±816.284 میلی گرم در روز بود. نوزادان مادران با دریافت کافی کلسیم و ویتامین d به صورت معنی داری دارای آپگار و قد هنگام تولید بالاتری در مقایسه با نوزادان مادرانی بودند که دریافت کلسیم و ویتامین d آنها ناکافی بود (بترتیت، p=0.04 ,p=0.03). ارتباط معنی داری بین دور سر نوزادان با دریافت کلسیم و ویتامین d مادران یافت نشد (p>0.04).

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که دریافت کافی کلسیم و ویتامین d از طریق غذا یا مکمل ها، باعث وزن گیری بهتر مادر و جنین و نمره آپگار و قد و وزن مناسب تر در جنین می شود. بنابراین برنامه های اصلاح وضعیت تغذیه ای به ویژه در مورد زنان حامله ضروری بنظر می رسد و تشویق به مصرف غذاهای با منابع غنی از این مواد مغذی به ویژه لبنیات و نیز غنی سازی منابع غذایی و مکمل یاری افراد در معرض خطر توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها