• گزارش یک مورد اپیستاکسی و هموپتیزی بر اثر زالوگرفتگی

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 455
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: زالو گرفتگی یکی از علل نادر خونریزی های دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی و ژنیتال است. بزاق زالو حاوی مواد آنتی کواگولان و وازودیلاتور قوی است که مهمترین آنها هیرودین نام دارد که با مهار ترومبین و مکانیسم های دیگر باعث اختلال انعقادی و خونریزی موضعی می شود. معمولا زالو در کسانی که آب های آلوده یا آب نهرهای راکد کوهستانی را می نوشند، وارد دهان و بینی می شود و شایع ترین محل زالو گرفتگی مخاط بینی و نازوفارنکس است که باعث خون دماغ و دیسترس تنفسی می شود، ولی در موارد نادر ممکن است به مخاط عمقی تر مانند مری و نای بچسبد و باعث هماتمز، هموپتیزی و دیسترس تنفسی شدید شود.

    معرفی بیمار: مورد بیمار کودکی 7 ساله ساکن یکی از روستاهای استان کردستان بود که در تاریخ 84.6.12 به علت اپیستاکسی و هموپتیزی در اورژانس بیمارستان توحید سنندج بستری گردید که پس از انجام اقدامات مختلف علت خونریزی زالو گرفتگی ناحیه نازوفارنکس بود که زالو با فورسپس خارج گردید و در نهایت خونریزی بیمار قطع و با حال عمومی خوب ترخیص شد.

    نتیجه گیری: در مناطقی که از آب چشمه، رودخانه یا قنات استفاده می شود، باید به زالو گرفتگی به عنوان یک علت نادر اختلالات خونریزی دهنده دستگاه گوارش، تنفس و ژنیتال توجه شود و ساکنان این مناطق در زمینه زالو گرفتگی و استفاده از آب آشامیدنی سالم آشامیدنی سالم آموزش ببینند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها