• بررسی افسردگی بعد از زایمان و ارتباط آن با ناخواسته بودن بارداری و جنس نوزاد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 715
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: افسردگی بعد از زایمان، بیماری ناتوان کننده ای است که در روابط اجتماعی شخص و توانایی نگهداری نوزاد نقش مهمی دارد. با شناخت زودرس اختلال و درک عوامل مرتبط با آن می توان اقدامات پیشگیرانه و درمانی را مد نظر قرار داد، که نتیجه آن سلامت مادر و کودک، خانواده و جامعه خواهد بود. این پژوهش با هدف بررسی افسردگی پس از زایمان و ارتباط آن با ناخواسته بودن بارداری و جنس نوزاد در زنان زایمان کرده تحت پوشش درمانگاه عرصه پزشکی جامعه نگر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال 1386 انجام شد.

    روش بررسی: مطالعه از نوع مقطعی است. مجموعًا تعداد 531 خانم که دارای حاملگی بار اول بوده و 40-10 روز بعد از زایمان جهت کنترل به درمانگاه عرصه پزشکی جامعه نگر مراجعه کردند، از نظر افسردگی بررسی شدند. نمونه ها بصورت سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه افسردگی پس از زایمان ادینبرگ (epds) و یک فرم اطلاعاتی مربوط به اطلاعات دموگرافیک، جنس نوزاد، خواسته یا ناخواسته بودن بارداری و سابقه افسردگی بود که از طریق مصاحبه تکمیل گردیدند. تجزیه و تحلیل داده ها با به کارگیری نرم افزار spss انجام شد و از آمار توصیفی برای توصیف داده ها و از آزمون آماری مجذور کای برای تحلیل داده ها استفاده شد.

    یافته ها: در این پژوهش 531 زن زایمان کرده مورد بررسی قرار گرفتند که 40.7 درصد دارای افسردگی پس از زایمان بودند، بین افسردگی پس از زایمان با ناخواسته بودن بارداری و سابقه افسردگی ارتباط معنی دار آماری وجود داشت (p=0.002). ولی بین افسردگی پس از زایمان و جنس نوزاد ارتباط معنیدار آماری مشاهده نشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها