• بررسی تاثیر کتامین خوراکی به عنوان پره مدیکاسیون بر کیفیت بیهوشی اطفال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 546
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: در اعمال جراحی کودکان، محیط ناآشنای اتاق عمل و ترس از عمل جراحی، مشکلات متعددی برای کودک، والدین و تیم بیهوشی ایجاد می کند. مسلما تحمل استرس ناشی از بیهوشی و عمل جراحی برای کودکان آسان نیست. تجویز آرامبخش ها و یا مخدرها به صورت وریدی علاوه بر ایجاد عوارض جانبی، به علن نیاز به رگ گیری موجب ترس و اضطراب بیشتر در کودکان می شود. بنابراین در این مطالعه برای جلوگیری از عوارض فوق از داروی آرام بخش خوراکی استفاده شد.

    روش بررسی: در این کارآزمائی بالینی دوسوکور 60 کودک 7-1 ساله به صورت تصادفی، به دو گروه درمانی کتامین خوراکی و دارونما تقسیم شدند. قبل از تجویز دارو وضعیت رفتاری، ضربان قلب و تعداد تنفس کودکان در برگ مخصوص ثبت گردید. نیم ساعت بعد از تجویز دارو یا دارنما کودکان به اتاق عمل منتقل وضعیت رفتاری (نحوه جدا شدن از والدین)، تعداد ضربان قلب و تعداد تنفس کودکان مجددا بررسی و یادداشت گردید. داده ها پس از جمع آوری تحت آنالیز آماری قرار گرفتند.

    یافته ها: سی دقیقه پس از تجویز دارو، در مقایسه با دارونما در گروهی که کتامین دریافت کرده بودند کودکان به راحتی از والدین جدا شده و آرام تر بودند و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p<0.001). تعداد ضربانات قلب نیز در گروهی که کتامین دریافت کرده بودند به صورت معنی داری کم بود (p<0.01). تغییرات تنفسی نیز در گروهی که کتامین دریافت کرده بودند به صورت معنی داری کم بود (p<0.01).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها