• حاملگی پس از پیوند کلیه در مرکز پیوند کلیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 775
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: زنان دچار نارسائی مزمن کلیه، پس از پیوند کلیه می توانند قدرت باروری خود را باز یابند. در چنین حاملگی هائی، خطرات بالقوه داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی را بر روی سیر حاملگی و جنین در حال تکامل، باید مدنظر داشت، گزارشاتی از بروز مالفورماسیون های جنینی، زایمان زودرس، سقط و عقب ماندگی رشد داخل رحمی وجود دارد. این مطالعه به منظور بررسی وضعیت حاملگی در زنان دارای کلیه پیوندی در مرکز پیوند کلیه بیمارستان چهارمین شهید محراب کرمانشاه طراحی گردید.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی پرونده کلیه زنانی (225 مورد) که طی سال های 78-1368 پس از عمل پیوند کلیه حامله شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات شامل سطح کراتینین سرم و فشار خون در طی حاملگی، سن مادر در هنگام حاملگی و فاصله پیوند کلیه تا تولد کودک و بروز رد حاد کلیه پیوندی، استخراج گردید. همچنین کودکان این مادران در دو نوبت به فاصله شش ماه مورد معاینه قرار گرفته و از نظر رشد و تکامل و وجود مالفورماسیون های آشکار بررسی شدند.

    یافته ها: جمعا 11 مورد حاملگی در 9 زن دارای کلیه پیوندی، اتفاق افتاده بود. از این حاملگی ها، یک مورد (9%) منجر به سقط گردید. رژیم داروئی سرکوب کننده سیستم ایمن در 3 مورد (30%) سیکلوسپورین a و استروئید و در 7 مورد (70%) سیکلوسپورین a و آزاتیوپرین و استروئید بود. متوسط فاصله زمانی بین پیوند کلیه تا تولد کودک 15.67±24.6 ماه و متوسط سن مادران در هنگام حاملگی 5.74±27.22 سال بود. متوسط فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و سطح کراتینین سرم در حین حاملگی با قبل از حاملگی تفاوت معنی داری نداشت. موردی از رد حاد پیوند کلیه پیوند کلیه یا حوادث مهم حاملگی مشاهده نگردید. از 4 کودکی که جهت معاینه مراجعه نمودند 3 مورد (75%) پسر و 1 مورد (25%) دختر بودند. حاملگی در 3 مورد (75%) ناخواسته و در 1 مورد (25%) خواسته بود. متوسط وزن هنگام تولد کودکان 0.47±2.62 کیلوگرم بود و در 1 مورد نوزاد وزن کم هنگام تولد داشت (25%).

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها