• بررسی اثر روغن کرچک خوراکی بر شروع درد زایمان در حاملگی طول کشیده

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 700
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: حاملگی طولانی مدت عامل مهمی در مرگ و میر حول و حوش زایمان به شمار می رود که مکانیسم آن به طور کامل روشن نشده است. در حال حاضر روش های مختلفی جهت القای زایمان به منظور پیشگیری از طولانی شدن حاملگی مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله این روش ها می توان به روش های دارویی، مکانیکی، جراحی و روش های جایگزینی اشاره نمود. تاکنون روشی که صد در صد فاقد عوارض جنینی و مادری باشد گزارش نشده است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر روغن کرچک خوراکی بر شروع درد زایمان در حاملگی طول کشیده در زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان ایران در ایرانشهر انجام گرفت.

    روش بررسی: مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی بر روی 30 خانم باردار با سن حاملگی بیشتر یا مساوی 41 هفته کامل، حاملگی 5-2، فاقد انقباضات رحمی، نمره بیشاب 4 یا کمتر قبل از مداخله، حاملگی تک قلو و فاقد مشکلات مامایی و طبی انجام گردید. در گروه تجربی 60 میلیلیتر روغن کرچک به همراه آب میوه میل نمودند و در گروه شاهد هیچ مداخله ای انجام نشد. واحدهای پژوهش در هر دو گروه به مدت 24 ساعت پس از مطالعه پیگیری می شدند و به آنها توصیه شد طی این مدت از انجام تنقیه، مقاربت، مصرف مسهل، داروی گیاهی، شیمیایی یا روش های سنتی جهت شروع درد زایمان پرهیز نمایند. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های کای دو، فیشر exact و تی مستقل با نرم افزار spss انجام گرفت.

    یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد درصد شروع درد زایمان در حاملگی طول کشیده در گروه تجربی در مقایسه با گروه شاهد افزایش معنیدار داشت (p=0.003)

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها