• بررسی اثر فاکتور رشد اپیدرمال بر تکوین جنین های 16-8 سلولی موش و بیان ژن گیرنده این فاکتور پس از انجماد شیشه ای

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 692
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: انجماد جنین های انسانی یک فعالیت روتین در درمانگاه های درمان ناباروری می باشد. تکوین موفقیت آمیز و لانه گزینی جنین های منجمد شده به میزان زیادی به محیط کشت مناسب، فاکتورهای رشد، سایتوکاین ها و بیان ژنومی دارد. مطالعات اخیر بیانگر نقش مهم فاکتوز رشد اپیدرمال (egf) و رسپتور آن در تکوین جنین و مراحل لانه گزینی می باشند. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر فاکتور رشد اپیدرمال در تکوین قبل از لانه گزینی و بیان رسپتور آن در جنین موش منجمد شده با استفاده از نی کشیده شده می باشد.

    روش بررسی: جنین های 16-8 سلولی 66 تا 72 ساعت پس از تزریق hcg از موش های تحریک تخمک گذاری شده نژاد nmri بدست آمدند و به 4 گروه (دو گروه شاهد و دو گروه آزمون) تقسیم شدند. جنین های گروه شاهد 1 و 2 به مدت 96 ساعت در محیط mem-α + egf (10 ng/ml) ,mem-α- کشت داده شدند. جنین های روه آزمون 1 و 2 بلافاصه پس از جمع آوری منجمد شدند و پس از ذوب به ترتیب در دو محیط mem-α + egf (10 ng/ml) ,mem-α- برای مدت 96 ساعت کشت داده دند. تکوین جنین ها بطور روزانه ثبت شد. نتایج بدست آمده با استفاده از آزمون χ2 بررسی شدند. بررسی بیان ن گیرنده با روش rt-pcr در جنین های خارج شده و یا در حال خروج از زونا صورت گرفت. به دنبال واکنش rt (ترجمه معکوس) واکنش pcr با استفاده از پرایمرهای nested صورت پذیرفت تا دقت و حساسیت کار افزایش یابد.

    یافته ها: میزان تشکیل بلاستوسیت و خروج از زونا در جنین های منجمد شده به میزان قابل توجهی کمتر از جنین های غیرمنجمد بود. میزان دژنراسیون در جنین های منجمد شده بوضوح بالاتر بود. مقایسه دو گروه شاهد 1 با 2 و آزمون 1 با 2 بصورت دو به دو نشان داد که میزان تشکیل بلاستوسیت، خروج از زونا و دژنراسیون در بین این گروه ها از تفاوت معنی داری برخوردار نیست. بررسی های مولکولی با روش rt-pcr نشان دادند که پس از 96 ساعت کشت جنین mrna مربوط به گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال د هر 4 گروه شاهد 1 و 2، آزمون 1 و 2 بیان می شود.

    نتیجه گیری: افزودن egf با غلظت 10 mg/ml به یک محیط کشت مانند mem-α هیچگونه تاثیر محرکی بر تکوین جنین منجمد ندارد. انجماد باعث ایجاد وقفه در بیان ژن گیرنده فاکتور رشد س از 96 ساعت کشت جنین های منجمد شده، نمی شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها