• مقایسه فنتانیل جلدی با مورفین وریدی برای کنترل درد بعد از جراحی قفسه سینه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 580
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: فنتانیل جلدی علاوه بر درمان دردهای مزمن، جهت کنترل درد بعد از عمل نیز مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از این مطالعه مقایسه اثر فنتانیل جلدی و مورفین وریدی در کنترل درد بعد از جراحی قفسه سینه و همچنین مقایسه میزان بروز عوارض ناشی از این دو روش می باشد.

    روش بررسی: 40 بیمار asa i, ii که جهت جراحی قفسه سینه انتخاب شده بودند به صورت تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. در گروه مورفین در مرحله بعد از عمل، مورفین 0.1 mg/kg  هر 6 ساعت تزریق می شد و در فنتانیل، چسب فنتانیل 50 μg/h دو ساعت قبل از عمل چسبانده می شد. همچنین در دو گروه در صورت نیاز مورفین 0.1 mg/kg تزریق می گردید. نتایج با نرم افزار spss13 تجزیه و تحلیل و p کمتر از 0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.

    یافته ها: عوامل مستقل مانند سن، جنس، سیگار و وزن در دو گروه مشابه بود. کاهش فشار خون در گروه مورفین بیشتر و معنی دار بود (p<0.01) و افزایش ضربان قلب در گروه فنتانیل بیشتر دیده شد (p<0.01). میزان میانگین درد در گروه فنتانیل 0.3±3.2 و در گروه مورفین 0.4±4.6 بر اساس درجه آنالوگ گفتاری به دست آمد و میزان مصرف مورفین در گروه مورفین حدود سه برابر گروه فنتانیل (3.16±71 در برابر 9.79±22.5) بود.

    نتیجه گیری: فنتانیل جلدی برای کنترل درد بعد از جراحی قفسه سینه مؤثرتر از مورفین وریدی بوده و تغییرات تنفسی یکسانی دارند. کاهش فشار خون در گروه مورفین بیشتر از فنتانیل و افزایش ضربان قلب در گروه فنتانیل بیشتر از مورفین بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها