همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • مورفین خوراکی موجب تاخیر در تکوین صفحه عصبی در جنین موش صحرائی می گردد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 639
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: مطالعات قبلی نشان داده اند که تجویز مورفین بصورت خوراکی منجر به تاخیر در تکوین لوله عصبی در جنین موش های صحرائی و همچنین بروز ناهنجاری های رفتاری در انسان و جانوران شود. این تحقیق به بررسی اثر مصرف مورفین خوراکی توسط مادر بر تکوین جنینی صفحه عصبی در موش های بزرگ آزمایشگاهی نژاد ویستار پرداخته است.

    روش ها: بدین منظور، 24 سر موش بزرگ آزمایشگاهی ماده نژاد ویستار با محدوده وزنی 250-300g با موش های نر جفت شدند. گروه آزمایشی پس از بارداری، مورفین را با دوز 0.1mg/ml در آب آشامیدنی (آب شهری تهران) دریافت کردند (14 میلی لیتر آب به ازای هر 100 گرم وزن حیوان). گروه کنترل آب آشامیدنی شهری دریافت کردند. 8 روز و 12 ساعت پس از بارداری، حیوانات با استفاده از کلروفوم بیهوش شده و جنین ها به همراه رحم طی عمل جراحی ار بدن حیوان ماده خارج گردید. طول جنین ها با کولیس ورنیه اندازه گیری شد. سپس جنین ها در فرمالین 10% فیکس شده و مراحل پردازش بافتی، برش گیری و رنگ آمیزی به روش هماتوکسیلین-ائوزین (h&e) را طی کردند. این برش ها از نظر رشد صفحه عصبی مورد بررسی میکروسکوپی (میکروسکوپ نیکون) و نرم افزار موتیک قرار گرفتند.

    یافته ها: کاهش طول جنین های مادرانی که مورفین دریافت کرده بودند نسبت یه گروه کنترل، معنی دار بود. صفحه عصبی در گروه کنترل قابل مشاهده بود. در حالیکه در گروه آزمایش تشکیل صفحه عصبی و همچنین رشد لایه های جنینی (اکتودرم، مزودرم و آندودرم) به تاخیر افتاده بود. از نظر اندازه گیری های میکروسکوپی نیز لایه اکتودرم در گروه آزمایشی کمتر از گروه شاهد رشد کرده بود.

    نتیجه گیری: از این مشاهدات نتیجه گیری می شود که مصرف مورفین در دوران بارداری باعث بروز نقائصی در تکوین لایه های جنینی از جمله اکتودرم و به طبع اکتودرم و به طبع آن صفحه عصبی جنین می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم