اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • مطالعه رفتاری اثرات پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان، بر بهبود اختلالات حرکتی در مدل حیوانی بیماری هانتینگتون

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 519
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: بیماری هانتینگتون نوعی اختلال نورودژنراتیو ارثی است که با تحلیل نورونی گسترده در نئواستریاتوم و نئوکورتکس همراه است و با پیشرفت بیماری، اثرات کلینکی ناتوان کننده ای بر فعالیت های حرکتی، شناختی و فیزیولوژیکی بدن بر جا گذاشته و در نهایت منتهی به مرگ می شود. در حال حاضر هیچ روش درمانی که بتواند اختلال حرکتی بیماری هانتینگتون را به طور موثری برطرف نماید، در دسترس نیست. در سال های اخیر، کاشت سلولی به عنوان یک روش درمانی بالقوه برای برخی از بیماری های نورودژنراتیو مورد توجه قرار گرفته است. این مقاله، اثرات پیوند سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان را در مدل حیوانی بیماری هانتینگتون مورد بررسی قرار داده است.

    روش ها: پس از ایجاد ضایعه یک طرفه در استریاتوم رت توسط کوئینولینیک اسید، سلول های بنیادی مزانشیمی که از مغز استخوان رت های 6-4 هفته ای نژاد ویستار جداسازی و خالص سازی شده بودند، به استریاتوم ضایعه دیده پیوند زده شدند. توانایی پیوند سلولی برای بهبودی اختلالات حرکتی توسط تست چرخش القایی با آپومورفین و تست سیلندر طی 8 هفته پس از پیوند سلولی بررسی شد. در بررسی های بافت شناسی حجم استریاتوم و درصد آتروفی محاسبه گردید.

    یافته ها: نتایج به دست آمده نشان می دهند که کاشت سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان، به شکل معنی داری (p<0.0001) موجب بهبودی اختلالات حرکتی جلوگیری از آتروفی استریاتوم می شود.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصله از این تحقیق، سلول درمانی با استفاده از سلول های بنیادی بالغ مغز استخوان می تواند نویدی برای درمان بیماری های نورودژنراتیو به ویژه هانتینگتون محسوب شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم