همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی اثر عصاره آبی گیاه بابونه (.matricaria recutita l) بر کولیت زخمی ناشی از اسید استیک در موش های صحرایی نر بالغ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 598
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: کولیت زخمی  (ulcerative colitis)یک التهاب مزمن در روده بزرگ است. التهاب و زخم های لایه داخلی کولون در بیماران مبتلا به کولیت زخمی، به علائمی چون دردهای شکمی، اسهال و خونریزی مقعدی منجر می شود. مطالعات قبلی نشان داده است که matricaria recutita دارای یک سری اثرات فیزیولوژیکی از قبیل اثرات ضد انقباضی، ضد نفخ، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد. در این مطالعه اثر عصاره آبی این گیاه در مدل حیوانی القای کولیت به وسیله اسید استیک مورد بررسی قرار گرفت.

    روش ها: 5 گروه 7 تایی از موش های صحرایی نر بالغ نژاد nmri در محدوده وزنی 280-230 گرم مورد آزمایش قرار گرفتند. 3 گروه، دوزهای متفاوت عصاره آبی بابونه (10 ,20 ,30 mg/kg)و گروه چهارم حلال را از راه خوراکی دریافت کردند. آخرین گروه، به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. برای القاء کولیت، موش های صحرایی به مدت 36 ساعت در حالت گرسنگی نگهداری شدند و سپس تحت یک بی هوشی خفیف با اتر، میزان 2 میلی لیتر اسید استیک 4 درصد از طریق مقعد وارد کولون گردید. 24 ساعت بعد، مشاهدات ماکروسکوپی مدفوع علائم کولیت را نشان داد.

    یافته ها: در این مطالعه عصاره آبی بابونه با دوزهای (20 ,30 mg/kg) بطور معنی داری موجب کاهش نسبت وزن به طول کولون گردید. همچنین بالاترین دوز عصاره (30 mg/kg) توانست شدت و میزان التهاب را کاهش دهد. مطالعات هیستوپاتولوژی از مقطع کولون نشان داد که اثر درمانی عصاره آبی بابونه در دوزهای 10 ,20 ,30 mg/kg همراه با افزایش دوز کامل تر می شود.

    نتیجه گیری: می توان نتیجه گیری کرد که عصاره آبی بابونه در درمان کولیت زخمی در این مدل موثر بوده و شاخص های التهابی و زخمی کولیت زخمی را به صورت معنی داری کاهش داده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها