اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • مهار فعالیت آنزیم نیتریک اکساید سینتاز آسیب های موضعی مغزی ناشی از ایسکمی- خون رسانی مجدد را در موش صحرایی با فشار خون نرمال بهبود می بخشد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 560
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: نیتریک اکساید در آسیب های مغزی ناشی از ایسکمی نقش دوگانه ای داشته ولی هنوز تاثیر آن بر میزان جریان خون ناحیه ایسکمی شده و دخالت آن در تشدید یا تخفیف ادم مغزی مشخص نشده است. لذا در این تحقیق سعی شده تا قبل، حین و بعد از ایسکمی میزان جریان خون ناحیه درگیر مغز اندازه گیری و تاثیر مهار آنزیم نیتریک اکساید سینتاز با کمک l-name مورد مطالعه قرار گرفته و همزمان اثر آن بر حجم ضایعه ناحیه ایسکمی شده و میزان ادم مغزی مشخص گردد

    روش ها: در این مطالعه از مدل ایسکمی موضعی-موقتی با 60 دقیقه انسداد شریان میانی مغز و 12 ساعت خون رسانی مجدد استفاده گردید. سه گروه 12 تایی موش صحرایی، گروه شاهد، گروه ایسکمی درمان نشده و پیش درمان شده با (1 mg/kg, ip) l-name استفاده گردید. جریان خون ناحیه ای با کمک لیزر داپلر اندازه گیری شده و پس از ارزیابی اختلالات عصبی-حرکتی مغز حیوانات به طور جداگانه برای تعیین حجم ضایعه با روش ttc و یا اندازه گیری درصد آب بافتی و ادم مغزی مورد استفاده قرار گرفتند.

    یافته ها: در گروه پیش درمان شده اختلالات عصبی-حرکتی در مقایسه با گروه کنترل ایسکمی به طور معنی داری از 0.33±3.66 به 0.34±1.5 کاهش پیدا کرد. همچنین به ترتیب حجم ضایعه کورتکس از 374±34mm3 تا 160±41mm3، استریاتوم از 158±15mm3 تا 87±16mm3، تورم بافتی از 1.27±7.35% تا 0.91±4.05% و ادم مغزی از 0.48±3.5% تا 0.6±1.6% بدون اینکه بین میزان جریان خون منطقه ایسکمی دو گروه تفاوتی وجود داشته باشند کاهش یافت.

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان می دهد که مهار آنزیم نیتریک اکساید سینتاز حجم ضایعه و ادم مغزی ایجاد شده ناشی از انسداد موقت شریان میانی مغز را بدون تاثیر در جریان خون منطقه ایسکمی کاهش داده و باعث بهبودی اختلالات عصبی -حرکتی می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم