اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • اثر حذف نوراپی نفرین بر القاء پلاستیسیته وابسته به تجربه در قشر بارل موش صحرایی نر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 516
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: بارل کورتکس در جوندگان بخشی از قشر سوماتوسنسوری اولیه است که اطلاعات را از سبیل های (whiskers) صورت دریافت می کند. به دنبال برداشتن یا حذف سبیل ها و در نتیجه حذف بعضی اطلاعات حسی الگوی پاسخ بارل ها دچار تغییر خواهد شد. این پدیده پلاستیسیته وابسته به تجربه نام دارد. از طرف دیگر نوراپی نفرین و هسته لوکوس سرولئوس (به عنوان اصلی ترین منبع نوراپی نفرین قشر مغز) ویژگی های پاسخی نورون های قشر بارل را تحت تاثیر قرار می دهند. در این مطالعه اثر حذف نوراپی نفرین و محرومیت حسی در القاء پلاستیسیته وابسته به تجربه مورد بررسی قرار گرفت.

    روش ها: در این مطالعه از 60 سر موش صحرایی نژاد ویستار با میانگین وزنی (25±250) گرم استفاده شد. موش ها در چهار گروه مورد بررسی قرار گرفتند. 1. موش های دست نخورده گروه کنترل). 2. گروه حذف نوراپی نفرین که از تزریق داخل صفاقی نوروتوکسین  dsp4جهت حذف نوراپی نفرین استفاده شد. 3. گروه محرومیت حسی که در این گروه به صورت یک روز در میان تمامی سبیل های سمت چپ صورت به جز d2 با استفاده از یک قیچی از نزدیکی پوست قطع می شد. 4. گروه محرومیت حسی به علاوه حذف نوراپی نفرین. با استفاده از تکنیک ثبت تک واحدی خارج سلولی میدان های تحریکی (اندازه بزرگی و زمان شروع پاسخ نورون) و مهاری (شاخص condition test ratio) نورون های قشربارل مورد ارزیابی قرار گرفت.

    یافته ها: در گروه محرومیت حسی بزرگی پاسخ نورون ها به جابجایی سبیل اصلی (سبیل باقیمانده) و روند تغییرات ctr (بعنوان شاخصی از مهار جانبی نورون ها) نسبت به گروه کنترل افزایش نشان داد. در گروه محرومیت حسی+حذف نوراپی نفرین اختلاف معنی داری از نظر بزرگی پاسخ نورون ها با گروه کنترل مشاهده نشد. همچنین روند تغییرات  ctrدر این گروه مشابه گروه کنترل بود.

    نتیجه گیری: یافته ها نشان داد پس از القاء پلاستیسیته مدارهای تحریکی تسهیل و مدارهای مهاری تضعیف شدند. اما در هنگامی که نوراپی نفرین مغز قبل از ایجاد محرومیت حسی حذف می شد، تغییری در پاسخ نورون ها به تغییر اطلاعات حسی ایجاد نشد. نتیجه گیری می شود که حذف نوراپی نفرین بدنبال محرومیت حسی مانع از ایجاد تغییرات پلاستیک در ویژگی های پاسخی نورون های قشر بارل می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم