همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • تغییرات رفتارهای حرکتی و یادگیری ناشی از مصرف win 55212-2، آگونیست گیرنده کانابینوییدی، در مرحله جنینی در موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 681
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: مصرف کانابیس در طول دورهء جنینی ممکن است که با آسیب در روند رشد جنین، نقص در حافظه و سیستم حسی – حرکتی همراه باشد.

    روش ها: موش های صحرایی حامله نژادwistar  با زایمان بار اول به طور تصادفی در چهار گروه کنترل، شاهد و درمان 1 ,0.5 win قرار گرفتند. در گروه های درمان روزانه 0.5 یا 1 میلی گرم بر کیلوگرم win حل شده در تویین 1% از روز 5 تا 20 حاملگی دریافت کردند. هفته های سوم، پنجم و هفتم پس از تولد اثر مصرف win در دوره جنینی بر تعادل، حافظه، وزن، مرگ و میر نوزادان مورد ارزیابی قرار گرفت. در روز دوم پس از تولد رفلکس راست شدن نوزادان موش صحرائی مورد مقایسه قرار گرفت.

    یافته ها: رفلکس راست شدن در روز دوم پس از تولد در گروه win1 mg/kg بطور معنی داری نسبت به دیگر گروه ها نقصان یافت. با این حال، بررسی فعالیت تعادلی و عملکرد سیستم حرکتی حیوان در انتهای هفته سوم و پنجم پس از تولد با استفاده از آزمون میله چرخان (rotarod) اختلاف معنی داری بین گروه ها نشان نداد. یادگیری احترازی غیرفعال نشان داد که مصرف پیش از تولد win0.5mg/kg باعث به ترتیب افزایش و کاهش معنیداری در تعداد دفعات و در زمان ورود به اتاق تاریک در روز 1 و 7 پس از اکتساب نسبت به گروه کنترل و شاهد شد. مصرف win در دوران حاملگی تاثیر معنی داری بر وزن مادران حامله در روز اول و سه هفته بعد از حاملگی نداشت. تعداد نوزادان متولد شده در گروه دریافت کننده win 1mg/kg نسبت به گروه های کنترل، شاهد و win0.5mg/kg کاهش معنی داری (p<0.001) نشان داد. همچنین، طول مدت حاملگی در گروه win1mg/kg نسبت به گروه های کنترل (p<0.001)، شاهد (p<0.01), win0.5mg/kg کوتاه تر بود.

    نتیجه گیری: مصرف کانابیس در طی حاملگی احتمالا می تواند باعث تغییراتی در عملکرد سیستم حرکتی، حافظه و یادگیری شود و موجب کاهش بخاطرآوری و توانائی های حرکتی می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها