اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی اثر ایسکمی-پرفیوژن مجدد کبد بر عملکرد و شاخص های استرس اکسیداتیو کلیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 746
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: ایسکمی-پروفیوژن مجدد (ir) کبد پدیده شایع کلینیکی است که در موارد متعددی از قبلی آسیب، تروما و پیوند کبد دیده می شود. بررسی های اخیر نشان می دهد آسیب حاد کبدی ناشی از ir این عضو با ایجاد پاسخ های التهاب سیستمیک در نهایت می تواند موجب اختلال عملکرد ارگان های دوردست مانند قلب و ریه گردد. لذا در این تحقیق به بررسی تغییرات عملکردی و شاخص های استرس اکسیداتیو کلیه بدنبال ایسکمی-پروفیوژن مجدد کبد پرداختیم.

    روش ها: موش های صحرایی نر تحت عمل جراحی شم یا 90 دقیقه ایسکمی کبد با 4 یا 24 ساعت پرفیوژن مجدد قرار گرفتند. آسیب های ناشی از ir کبد بر عملکرد آن با اندازه گیری آلانین ترانس آمیناز، آسپارتات ترانس آمیناز، آلکالین فسفاتاز و لاکتات دهیدروژناز سرم و اثرات آن بر عملکرد کلیه ها با سنجش نیتروژن اوره خون و کراتین سرم بررسی گردید. همچنین سطوح مالون دی آلدهاید و میزان فعالیت آنزیم های سوپراکسیددسموتاز و کاتالاز بافت کلیه به عنوان شاخص های استرس اکسیداتیو کلیوی اندازه گیری شد.

    یافته ها: 90 دقیقه ایسکمی کبد-4 ساعت پرفیوژن مجدد موجب کاهش عملکرد کلیه ها گردید که با افزایش میزان نیتروژن اوره خون نشان داده شد. این تغییرات همچنین با افزایش سطوح مالون در آلدهاید کلیه و کاهش فعالیت سوپراکسیددسموتاز و کاتالاز همراه بود. 24 ساعت پرفیوژن مجدد کبد موجب آسیب های کمتری در عملکرد و شاخص های استرس اکسیداتیو کلیه گردید.

    نتیجه گیری: نتایج حاصل از این تحقیق از این مطالعه پیشنهاد می کند ایسکمی-پرفیوژن مجدد کبد می تواند موجب ضایعات کلیه و استرس اکسیداتیو در این عضو گردد. این آسیب ها با افزایش زمان پرفیوژن مجدد کاهش می یابند. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها