اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • اثر حفاظتی عصاره آبی زعفران بر مهار یادگیری و حافظه فضایی ایجاد شده توسط مورفین در موش صحرائی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 454
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: قبلا گزارش شده بود که تجویز حاد مورفین یادگیری و حافظه فضائی را در موش های صحرائی تخریب می کند. از طرف دیگر نشان داده شده است که تجویز عصاره زعفران سبب بهبود اثرات تخریبی ناشی از اتانول بر فرآیندهای مذکور در موش کوچک آزمایشگاهی می شود، همچنین مطالعات دیگر بیانگر آن است که عصاره زعفران اثرات مهاری ناشی از اتانول بر تقویت طولانی مدت در برش های زنده هیپوکمپ موش های صحرائی نر را سرکوب می کند. احتمال دارد مکانیسم های مسئول تخریب یادگیری و حافظه فضائی ناشی از اتانول و مورفین دارای مشابهت هائی باشند، لذا در مطالعه حاضر اثر عصاره زعفران بر تخریب فرآیندهای یادگیری و حافظه فضائی ناشی از مورفین بررسی شد.

    روش ها: در این مطالعه موش های صحرائی نر بمدت 5 روز متوالی تحت تجویز عصاره زعفران 10 mg/kg ,i.p.) یا 30 یا 50) سی دقیقه قبل از تجویز مورفین (10 mg/kg ,i.p.) یا سالین قرار گرفتند. حیوانات گروه کنترل فقط مورفین یا سالین دریافت نمودند. شاخصه های یادگیری و حافظه فضائی همزمان در روزهای فوق الذکر در ماز آبی موریس بررسی شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصله به روش anova انجام شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد تجویز مورفین یادگیری و حافظه فضائی را تخریب می کند که با تجویز عصاره زعفران به صورت وابسته به دوز بهبود می یابد.

    نتیجه گیری: تجویز عصاره زعفران می تواند اثرات مهاری مورفین در روند یادگیری و حافظه فضائی موش صحرائی را بهبود بخشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها