اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی مقایسه ای تاثیر فونوفورزیس هیدروکورتیزون و کلوبتازول بر کاهش درد ناشی از استئوارتریت زانو

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 743
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: فونوفورزیس عبارت است از کاربرد داروهای موضعی با استفاده از امواج ماوراء صوت جهت افزایش نفوذپذیری پوست. در این تحقیق به بررسی مقایسه ای تأثیر فونوفورزیس دو پماد هیدروکورتیزون و کلوبتازول در بهبود درد و سایر علایم بالینی بیماران مبتلا به استئوارتریت زانو پرداخته شده است.

    روش ها: تحقیق به صورت تجربی، از نوع کارآزمایی بالینی یکسو کور و به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد. تعداد 60 نفر با درد ناشی از استئوارتریت زانو (مفصل تیبیو فمورال)، با تشخیص پزشک متخصص که شرایط ورود به آزمون را داشتند، در شش گروه ده نفری به صورت تصادفی قرار گرفتند.: 1- افرادی که امواج اولتراسوند به همراه ژل دریافت کردند. 2- افرادی که پماد هیدروکورتیزون با دستگاه پلاسبو دریافت کردند. 3- افرادی که پماد کلوبتازول با دستگاه پلاسبو دریافت کردند. 4- افرادی که امواج اولتراسوند با پماد هیدروکورتیزون دریافت کردند. 5- افرادی که امواج اولتراسوند با پماد کلوبتازول دریافت کردند 6- افرادی که ژل با دستگاه پلاسبو دریافت کردند. کلیه بیماران به مدت 10 جلسه در 10 روز پیاپی تحت درمان بودند. شاخص درد، قبل از درمان، جلسه ششم و جلسه یازدهم  (follow-up)مورد ارزیابی قرار گرفت. تورم و دامنه حرکتی مفصل زانو قبل از درمان و جلسات چهارم، هفتم و یازدهم سنجیده شدند و نهایتا زمان طی مسیر 20 متری طی جلسات قبل از درمان و جلسه یازدهم سنجیده و ثبت شد. سپس برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ناپارامتری wilcoxon, friedman استفاده شد.

    یافته ها: شاخص درد، تورم، دامنه حرکتی زانو و زمان طی مسیر 20 متری در گروه اول، چهارم و پنجم دارای بهبود معنی داری (p<0.05). بود که این بهبود در گروه پنجم متفاوت با دو گروه مذکور بود. و در گروه پنجم، بهبود نمود سریع تری داشت.

    نتیجه گیری: فونوفورزیس هیدروکورتیزون و کلوبتازول در مقایسه با کاربرد تنهای امواج اولتراسوند، روش مؤثر و بهتری در بهبود علایم بالینی در بیماران مبتلا به استئوارتریت زانو می باشد. با در نظر گرفتن این مورد که فونوفورزیس پماد کلوبتازول نتایج سریعتری نسبت به فونوفورزیس هیدروکورتیزون دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها