اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • تاثیر تزریق گالانین برمیانگین غلظت گونادوتروپین ها دربزهای ماده تغذیه شده با سطوح مختلف انرژی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 443
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: وجود ارتباط بین وضعیت انرژی و عملکرد تولیدمثل ثابت شده است اما تاکنون مکانیسم های اصلی آن مشخص نشده اند. گالانین پپتید ارکسیژنیک می باشد که در تنظیم ترشح گونادوتروپین ها در موش صحرایی نقش دارد. ازآنجا که تاکنون میان کنش سطوح مختلف انرژی و تیمار با گالانین، بر ترشح گونادوتروپین ها درنشخوارکنندگان بررسی نشده، هدف از این مطالعه تعیین اثر گالانین در رژیم های با سطوح متفاوت انرژی برمیانگین غلظت هورمون لوتئینی و هورمون محرک فولیکولی در بزهای ماده نژاد سانن بود.

    روش ها: بدین منظور، 9 راس بزسانن ماده بطور تصادفی انتخاب و به سه گروه تقسیم شدند. حیوانات در گروه 1 با 50% انرژی و در گروه 2 با 100% انرژی و در گروه 3 با 150% انرژی به مدت یک ماه تغذیه شدند. بعد از یک ماه، حیوانات در هر گروه 1 میکروگرم گالانین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن از طریق رگ وداج دریافت کردند. نمونه های خونی از تمام حیوانات 3.5 ساعت قبل و 3.5 ساعت بعد از تزریق هر 30 دقیقه از رگ وداج جمع آوری گردید. پلاسمای خونی، جهت تعیین غلظت هورمون های لوئتینی و محرک فولیکولی با روش رادیوایمیونو اسی (ria) مورد آزمایش قرارگرفت.

    یافته ها: تزریق گالانین تنها در رژیم 150% انرژی باعث کاهش معنادار میانگین غلظت هورمون های لوتئینی و محرک فولیک ولی شد. درحالیکه در رژیم 50% و 100% انرژی، تزریق گالانین اثری بر میانگین غلظت هورمون لوتئینی و هورمون محرک فولیکولی نداشت.

    نتیجه گیری: نتایج این آزمایش نشان می دهد که گالانین تنها در بالانس انرژی مثبت اثر کاهشی بر میانگین غلظت گونادوتروپین ها در بزهای سانن ماده دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم