همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی اثر تمرینات مقاومتی و مصرف زنجبیل بر پروتئین واکنش پذیر- c و برخی عوامل خطرزای بیماری های قلبی -عروقی در مردان چاق

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 711
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: استفاده از تمرینات ورزشی به همراه مکمل های گیاهی یکی از روش های پیشنهاد شده برای کنترل چاقی و عوارض ناشی از آن می باشد که اثر آن به دلیل تنوع برنامه های تمرینی و مواد گیاهی مورد استفاده هنوز به روشنی ثابت نشده است. بر این اساس هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر 10 هفته مصرف زنجبیل و تمرینات مقاومتی بر  crpو سایر عوامل خطرزای cvd در مردان چاق بود.

    روش ها: در یک مطالعه دو سو کور، 32 مرد چاق 18-32 (bmi≥30) سال، انتخاب و به طور تصادفی در 4 گروه هشت نفری شامل 1-زنجبیل، 2-تمرینات مقاومتی با مصرف دارونما، 3-تمرینات مقاومتی با مصرف زنجبیل و 4 دارونما قرار گرفتند. آزمودنی های گروه 1 و 3 به مدت 10 هفته روزانه یک گرم کپسول زنجبیل (زینتوما) دریافت نموده و آزمودنی های گروه های 2 و 3 در همین زمان تمرینات مقاومتی پیشرونده را انجام دادند. خون گیری پس از 12-10 ساعت ناشتایی شبانه در آغاز هفته اول و پایان هفته دهم جهت سنجش نیمرخ لیپیدی، مقاومت به انسولین و crp اخذ شد. شاخص های ترکیب بدن و پیکره سنجی نیز به موازات خونگیری سنجیده شد.

    یافته ها: پس از 10 هفته در گروه تمرین با دارونما و تمرین با زنجبیل، کاهش معنی داری در شاخص های دورکمر، نسبت دور کمر به دور لگن، درصد چربی بدن، توده چربی، کلسترول تام و مقاومت به انسولین مشاهده شد (p<0.05) در حالیکه این شاخص ها در دو گروه دیگر بدون تغییر باقی ماندند (p>0.05). بعلاوه کاهش معنی دار در غلظت  crpدر تمامی گروه ها به استثنای گروه دارونما مشاهده شد (p<0.05).

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاد می گردد تمرینات مقاومتی می تواند شیوه پیش گیرانه موثری در مهار عوامل خطرزای  cvdدر مردان چاق باشد، بعلاوه مصرف یک گرم زنجبیل علی رغم عدم تأثیر معنی دار بر نیمرخ لیپیدی و مقاومت به انسولین، ممکن است برای کاهش crp در افراد چاق مفید باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها