اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • تأثیر تزریق اپی نفرین و کورتیزول بر میزان ترشح گرلین القاء شده توسط گرسنگی در رت های نر تغذیه شده با سطوح مختلف انرژی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 1135
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: مطالعات نشان داده اند گرلین در پاسخ سازشی به کاهش وزن نقش دارد و میزان آن در رژیم غذایی افزایش می یابد. از طرفی، کاهش وزن با افزایش اپی نفرین و کورتیزول همراه است. در این مطالعه اثر اپی نفرین و کورتیزول بر ترشح گرلین القاء شده توسط گرسنگی در رت های نر تغذیه شده با سطوح مختلف انرژی مورد بررسی قرار گرفته است.

    روش ها: 45 عدد رت نر نژاد ویستار (300-350 گرم، 15 رت در هر گروه) با سطوح انرژی 100%، 50% و 25% به مدت 10 روز تغذیه شدند. سپس رت ها به مدت 48 ساعت تحت گرسنگی مطلق قرار گرفتند. حیوانات برای انجام عمل کانولاسیون در سرخرگ کاروتید به منظور تزریق و جمع آوری نمونه های خونی بیهوش شدند. رت ها در هر گروه به ترتیب (3 μg ep/kg bw) یا (3 μg ep/kg bw) و مخلوط اپی نفرین و کورتیزول دریافت کردند(0.1 mg in 1 ml pbs). نمونه های خونی در زمان های قبل، 30، 60 و 120 دقیقه بعد از تزریق جمع آوری شده و میزان گرلین و گلوکز پلاسما اندازه گیری شد.

    یافته ها: در رژیم های 100% و 50% سطح گرلین بعد از تزریق اپی نفرین و مخلوط اپی نفرین و کورتیزول کاهش پیدا کرد (p≤0.05). در مقابل، گروهی که با سطح انرژی 25% تغذیه کرده بودند پاسخ معنیداری به اپی نفرین و مخلوط اپی نفرین و کورتیزول نشان ندادند (p≤0.05). در حالی که سطح گرلین در این گروه بعد از تزریق کورتیزول به شدت افزایش یافت (p≤0.05).  

    نتیجه گیری: نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد تزریق اپی نفرین ترشح گرلین القاء شده توسط گرسنگی را در رت هایی که با رژیم 100% و 50% تغذیه شدند مهار می کند .همچنین پاسخ گرلین به اپی نفرین میتواند تحت تأثیر کاهش وزن قرار گیرد به طوری که دراین آزمایش سطح گرلین در رژیم 25% با تزریق اپی نفرین کاهش را نشان نداد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها