اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • اثرات پیش درمانی mk-801 و مورفین بر روی پاسخ های رفتاری در یک ضایعه فشاری مزمن عصب سیاتیک در موش صحرایی نر بالغ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 448
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: آسیب عصبی یکی از مهم ترین عوامل ایجاد کننده دردهای نوروپاتیک می باشد که با علائمی مثل درد خودبخودی، آودینیا و هایپرآلژزیا همراه است. با توجه به اینکه درمان های دارویی در دردهای نوروپاتیک بطور کامل شناخته نشده است و درمان های فعلی چندان موثر نیست. لذا ضروری است که دانش خویش را در خصوص دردهای نوروپاتیک و درمان های آن افزایش دهیم. هدف از این مطالعه بررسی تجویز جداگانه و توام مورفین و mk- 801 بصورت پیش درمانی بر روی پاسخ های رفتاری در یک ضایعه فشاری مزمن عصب سیاتیک یا مدل cci می باشد.

    مواد و روش ها: 6 گروه که هر گروه شامل 8 سر موش صحرائی نر نژاد sprague-dawley بود، در محدوده وزنی 230 تا 280 گرم مورد آزمایش قرار گرفت. در گروه های دریافت کننده دارو، یک گروه تجویز مورفین (30 ,8 mg/kg دقیقه قبل از عمل جراحی) و در گروه دیگر 20 ,0.3 mg/kg) mk-801 دقیقه قبل از عمل جراحی و دوز تکمیلی به همین میزان 6 ساعت بعد از عمل جراحی) و در گروه سوم تجویز توام این دو دارو با همان دوز و فاصله زمانی و در گروه چهار به عنوان شاهد تجویز سالین انجام گردید. سپس مدل نوروپاتی cci ایجاد شده و پاسخ های رفتاری حیوانات نسبت به محرک های حرارتی، مکانیکی غیر دردناک، و نیز محرک های حرارتی و مکانیکی دردناک قبل از عمل جراحی و 3، 7، 14، 21 و 28 روز بعد از عمل جراحی مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: پاسخ های رفتاری گروه cci در مقابل گروه شاهد نسبت به محرک های غیردردناک و دردناک افزایش معنی داری داشت. که بترتیب نشانگر پدیده های آلودینیا و هایپرآلژزنا می باشد. حیوانات دریافت کننده مورفین، گروه دریافت کننده mk- 801 در مقایسه با گروه سالین اخلاف معنی داری نشان ندادند ولی در حیوانات دریافت کننده توام مورفین و mk- 801 در مقایسه با گروه سالین، آلودینیا و هایپرآلژزنا کاهش (بهبود) یافته است، که این یافته در تست آلودینیای حرارتی طی روزهای 21(p<0.05) ,14(p<0.05) ,7(p<0.001) از لحاظ آماری معنی دار بود.

    نتیجه گیری: یافته ها بیانگر آنست که حیوانات در مدل درد نوروپاتی cci حساسیت شدیدی به محرک های حرارتی و مکانیکی غیردردناک و محرک های حرارتی و مکانیکی دردناک نشان می دهند بطوریکه تجویز توام مورفین و mk- 801 در کاهش پاسخ رفتاری نسبت به زمانی که مورفین و mk- 801 به تنهایی تجویز می شدند، موثرتر بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها