همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • ارزیابی نقش گیرنده های nmda موجود در ناحیه ca1 هیپوکمپ بر اثرات وابستگی خوراکی به مرفین در یادگیری و حافظه فضایی موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 637
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: قبلا گزارش شده که وابستگی خوراکی به مرفین  تشکیل یادگیری و حافظه فضایی در موش صحرایی را تسهیل می کند در مطالعه حاضر نقش گیرنده های ان متیل دی آسپارتات (nmda) ناحیه ca1 هیپوکمپ در فرآیند مذکور بررسی شده است.

    روش ها: به این منظور موش های صحرایی نر در 4 گروه تقسیم گردیدند. ناحیه ca1 هیپوکمپ بصورت دوطرفه طبق اطلس پاکسینوس با دستگاه استریوتاکسی کانول گذاری شد حیوانات 5 روز پس از بهبودی به مدت 30 روز محلول مرفین سولفات یا سوکروز در آب آشامیدنی دریافت نمودند. از روز 26 تا 30 مطالعات در ماز آبی موریس انجام شد. در روزهای مذکور حیوانات 30 دقیقه قبل از آزمایش 3.7 میکروگرم در حجم 0.5 میکرولیتر d ,l-ap5 (آنتاگونیست گیرنده های nmda) یا 0.5 میکرولیتر سالین در هر طرف ناحیه ca1 هیپوکمپ دریافت می کردند. شاخصه های یادگیری و حافظه فضایی به روش آنالیز واریانس (anova) بررسی شد.

    یافته ها: نتایج پیشنهاد می کند که وابستگی به مرفین شاخصه های یادگیری و حافظه فضایی را در ماز آبی موریس تقویت می کند. این شاخصه ها با تجویز d ,l-ap5 در هر دو گروه شاهد و وابسته مهار می شود.

    نتیجه گیری: فعال شدن گیرنده های nmda در ناحیه ca1 هیپوکمپ در تقویت یادگیری و حافظه فضایی در حیوانات وابسته نقش اساسی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها