اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • فورسکولین تحریک پذیری ناشی از پاراکسان را در نورون های حلزون کاهش می دهد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 391
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: ترکیبات سمی ارگانوفسفره (op) جهت کنترل آفات بویژه حشرات تولید و مصرف می شوند که آلودگی های محیطی و مسمویت افراد را نیز به دنبال دارند. اگرچه آنزیم استیل کولین استراز (ache) مهمم ترین ناحیه اثر این ترکیبات است با این حال شواهد روزافزونی حاکی از تاثیر آنها بر روندهای مختلف سلولی است. در این تحقیق اثرات غلظت های پایین پاراکسان (paraoxon) و برهمکنش آن با فورسکولین (forskolin)، یک فعال کننده پروتیین کیناز (pka) a، بر روی ویژگی های کمی اسپایک های کلسیمی و فرکانس آنها در نورون های حلزون مورد مطالعه قرار گرفت.

    مواد و روش ها: با استفاده از تکنیک current clamp نورون های گانگلیون تحت مری در رینگری فاقد سدیم و حاوی مهار کننده های کانال های پتاسیمی وابسته به ولتاژ (tea , 4-ap) مورد مطالعه قرار گرفتند.

    یافته ها: پاراکسان (0.3-0.6 μm) مدت اسپایک های کلسیمی را کاهش داد. این اثر با کاهش مدت ahp متعاقب اسپایک های واحد همراه بود که افزایش فرکانس اسپایک ها را به دنبال داشت. بنظر می رسد کاهش ورود کلسیم در طی اسپایک های کلسیمی، که با فعال کردن کانال های پتاسیمی وابسته به کلسیم تعیین کننده مدت ahp است، افزایش فعالیت نورون ها در حضور پاراکسان را باعث می شود. فورسکولین (25 μm) بدون تغییر معنی دار در مدت اسپایک ها، مدت ahp را کاهش و فرکانس آنها را افزایش داد. در حضور فورسکولین، پاراکسان مدت اسپایک های کلسیمی و ahp متعاقب را کاهش و فرکانس اسپایک ها را افزایش داد ولی این اثرات بویژه بر مدت اسپایک کمتر از اثرات پاراکسان در غیاب فورسکولین بود.

    نتیجه گیری: نتایج این تحقیق پیشنهاد می کند اگرچه فورسکولین، همانند پاراکسان، مدت ahp را کاهش داده و فرکانس را افزایش می دهد ولی مکانیسم های متفاوتی از اثر پاراکسان بکار می گیرد که تا حدودی با اثرات پاراکسان بر ویژگی های اسپایک های کلسیمی و فرکانس آنها مقابله می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم