• بررسی تاثیر گروه درمانی شناختی- رفتاری بر افزایش عزت نفس و کاهش نا امیدی نوجوانان مبتلا به بتا تالاسمی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 579
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: عزت نفس، در بیماران تالاسمی با توجه به ماهیت و عوارض شدید بیماری و مادام العمر در معرض آسیب جدی قرار می گیرد. بدشکلی ظاهری در کنار خطر ابتلا به سایر عفونت های خونی بر کیفیت زندگی و شرایط ازدواج و داشتن معیارهای یک زندگی سالم تاثیر می گذارد. این مطالعه با اهداف تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر افزایش عزت نفس، کاهش ناامیدی و رابطه کاهش ناامیدی با افزایش عزت نفس انجام گردید.

    مواد و روش ها: 59 نفر از بیماران تحت پوشش بیمارستان فاطمه زهرا (س) بوشهر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش هشت جلسه 90 دقیقه ای، مورد مداخله قرار گرفتند. یافته ها توسط آزمون آماری t، رگرسیون و تحلیل واریانس دوطرفه مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که گروه درمانی شناختی- رفتاری بر کاهش ناامیدی (t=4.67, p<0.001)، افزایش عزت نفس کلی (t=3.43, p<0.001) و سطح عزت نفس خانوادگی (t=2.63, p<0.01) و تحصیلی (t=2.03, p<0.05) بیماران موثر بوده است. علاوه بر این افزایش عزت نفس با کاهش ناامیدی رابطه مستقیم و معکوس دارد (β=-.64, p<0.001). تفاوت معناداری در نمرات عزت نفس سطح اجتماعی (t=1.93,p, n.s) دیده نشد.

    نتیجه گیری: بر اساس این مطالعه گروه درمانی شناختی- رفتاری می تواند موجب کاهش ناامیدی و افزایش عزت نفس در سطوح کلی، خانوادگی و تحصیلی شود اما افزایش عزت نفس اجتماعی را به همراه ندارد. بنابراین لزوم توجه به حمایت های گسترده تر اجتماعی برای این بیماران را یادآور می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها