• وضعیت پیگیری های پزشکی در بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی مراجعه کننده به مراکز چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 520
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: رتینوپاتی دیابتی از عوارض ناتوان کننده و مهم بیماری دیابت و شایع ترین علت کوری در سنین فعال زندگی است. تشخیص زود هنگام به موقع می تواند ایجاد آن را به تعویق انداخته و روند پیشرفت آن را کند نماید. هدف از انجام مطالعه بررسی پیگیری های پزشکی در بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی بود.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی، به روش مصاحبه با بیماران دیابتی مبتلا به رتینوپاتی که جهت درمان جراحی و یا لیزر به مراکز درمانی جنوب کشور در شیراز ارجاع داده شده بودند، انجام شد.

    یافته ها: 100 بیمار مصاحبه شده با میانگین سنی 53 سال، شامل 65 نفر زن و 35 نفر مرد بودند. 50 درصد بیماران بی سواد بودند. 24 درصد بیماران به طور منظم به چشم پزشک مراجعه می کردند در صورتی که 75 درصد هیچ گونه مراجعه منظم و با برنامه ای نداشته اند. 24 درصد علت عدم مراجعه را عدم آگاهی، 12 درصد علل اقتصادی و گرانی خدمات پزشکی، 6 درصد عدم دسترسی به خدمات چشم پزشکی و 8 درصد نبود سرپرست و حمایت خانواده عنوان کردند.

    نتیجه گیری: اطلاع از وضعیت پیگیری و آگاهی از مشکلات احتمالی در روند پیگیری این بیماران می تواند در برنامه ریزی های کلان سیستم سلامت کشور در خصوص برنامه های کنترل دیابت و عوارض آن راه گشا باشد. به نظر می رسد که یک پروتکل مشخص و بومی شده جهت پیگیری های پزشکی در بیماران مبتلا به دیابت در کشور مورد نیاز است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها