• بررسی میزان سطح سرمی لپتین و گرلین در بیماران تالاسمی ماژور و متوسط در مقایسه با افراد سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 762
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: اختلالات سیستم اندوکرین مانند کوتاه قدی، بلوغ دیررس و هیپوگنادیسم که به دلیل اثرات سمی اهن اضافی در بیماران تالاسمی به وجود می آید، یک معضل بزرگ است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط سطح سرمی لپتین و گرلین با کوتاه قدی و لاغری در بیماران بتاتالاسمی است.

    مواد و روش ها: در این بررسی سطح سرمی لپتین و گرلین در 50 کودک سالم، 50 بیمار تالاسمی ماژور و 50 بیمار تالاسمی متوسط اندازه گیری شد و نتایج با استفاده از آزمون های آماری توسط نرم افزار spss نسخه 15 تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها: میانگین لپتین سرم در گروه تالاسمی ماژور  2.62±1.2 μg/lو در گروه تالاسمی متوسط 2.87±2.4 μg/l بود که به طور معنی داری پایین تر از گروه کنترل بود (p<0.01). میانگین گرلین در گروه تالاسمی ماژور 1042.192±275.9 μg/l بود که به طور معنی داری بالاتر از گروه کنترل بود (p<0.01). اما در گروه تالاسمی متوسط 989.39±275.5 μg/l بود که تفاوت معنی داری نداشت. ارتباط معنی دار مثبت بین سطح سرمی لپتین و شاخص توده بدنی در بیماران تالاسمی ماژور و متوسط وجود داشت. همچنین سطح سرمی لپتین در گروه افراد کودتاه قد تالاسمی ماژور در مقایسه با گروه کنترل کوتاه قد پایین تر بود، اما هیچ ارتباط معنی داری بین سطح گرلین و کوتاه قدی وجود نداشت.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد که یکی از مشکلات غددی در افراد تالاسمی نقص عملکرد سلول های چربی است که موجب سطح سرمی پایین لپتین در این بیماران می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها