• بررسی سرواپیدمیولوژی توکسوپلاسموز در دختران دانشجوی دانشگاه های خلیج فارس و علوم پزشکی بوشهر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 680
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: توکسوپلاسموز بیماری انگلی است که به وسیله تک یاخته ای درون سلولی به نام توکسوپلاسما گوندی ایجاد می شود. این عفونت در افراد با سیستم ایمنی سالم عمدتاً فاقد علایم بالینی است. بررسی سرواپیدمیولوژی توکسوپلاسموز در دختران قبل از ازدواج به منظور یافتن افراد فاقد ایمنی، می تواند مبنای اقدامات پیشگیری از توکسوپلاسموز مادرزادی قرار گیرد.

    مواد و روش ها: طی مطالعه ای مقطعی، 491 دانشجوی دانشگاه های علوم پزشکی و خلیج فارس بوشهر به صورت تصادفی انتخاب شدند. نمونه خون گرفته شد و سرم های حاصله جهت یافتن آنتی بادی های igm, igg به روش elisa مورد آزمایش قرار گرفتند.

    یافته ها: شیوع آنتی بادی های igm, igg ضد توکسوپلاسما در دختران دانشجو به ترتیب 11.5 و 1.5 درصد بود. 30.8 درصد از دانشجویان دارای اطلاعاتی در مورد توکسوپلاسموز بودند. بین مثبت بودن آنتی بادی ضد توکسوپلاسما و عواملی مثل محل سکونت و عادات غذایی رابطه آماری معنی دار مشاهده شد، اما بین وجود آنتی بادی و عواملی مثل در دسترس بودن آب آشامیدنی سالم، تماس با گربه و نگهداری حیوانات در خانه ارتباط معنی دار آماری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: شیوع کمتر از حد انتظار آنتی بادی ضد توکسوپلاسما در بوشهر با عواملی همچون وجود کم گربه در شهر بوشهر، مصرف کم گوشت گاو و گوسفند و فقدان دمای مناسب برای اسپوردار شدن انگل در بیشتر ماه های سال مرتبط است. پیشنهاد می شود که برنامه های آموزشی و تشخیصی جهت پیشگیری از توکسوپلاسموز مادرزادی در زنان غیر ایمن تدوین شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها