• مقایسه اثر پروپوفول با کتامین برای ایجاد آرام بخشی در بیماران اطفال تحت کاتتریزاسیون قلبی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 460
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: هدف از آرام بخشی در هنگام کاتتریزاسیون قلبی در کودکان بیمار، بی حرکتی، بیحسی و ایجاد ثبات در سیستم تنفسی و قلبی است. در این پژوهش به مقایسه اثر کتامین و پروپوفول بر تغییرات همودینامیک، تنفسی، سطح آرام بخشی، سطح احساس درد و مدت زمان بهبودی حین کاتتریزاسیون قلبی پرداختیم.

    مواد و روش ها: طی یک مطالعه کارآزمایی بالینی، 40 کودک بیمار به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفری تقسیم شدند. آرام بخشی اولیه در دو گروه با 0.03mg/kg میدازولام آغاز شد و در ادامه گروهی کتامین و گروهی پروپوفول دریافت کردند. تغییرات همودینامیک، شاخص های تنفسی، عوارض جانبی داروها و شاخص های بیهوشی شامل نمره بندی اصلاح شده رامسی و امتیاز درد در دو گروه ثبت شد. داده ها با استفاده از آزمون های تی تست، تجزیه واریانس و ضریب همبستگی اسپیرمن با سطح معناداری 0.05، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: 5 نفر در گروه پروپوفول و یک نفر در گروه کتامین دچار افت فشارخون سیستولیک شدند که از لحاظ آماری معنادار بود (p<0.034). زمان بهبودی در گروه کتامین 1.8 و در گروه پروپوفول 2.9 دقیقه بود که تفاوت معنی داری نداشت. امتیاز درد بین دو گروه تفاوت معنی داری داشت (p<0.010). تعداد ضربان قلب بین د گروه تفاوت معنی داری دیده شد (p<0.029) ولی در تعداد تنفس دو گروه تفاوت معنی داری یافت نشد.

    نتیجه گیری: هر دو داروی کتامین و پروپوفول در کاتتریزاسیون قلبی بیماران کودک موثر و دارای خطر کمی می باشند، اما بهتر است پروپوفول تنها در بیماران باید از نظر همودینامیک و تحت مونیتورینگ مداوم فشارخون استفاده گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها