• عوامل تاثیرگذار بر انجام فعالیت بدنی منظم بر اساس الگوی ارتقاء سلامت در زنان دیابتی مراجعه کننده به انجمن دیابت کرج

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 813
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: یکی از استراتژی های غیر دارویی موثر بر دیابت، فعالیت بدنی است که تغییر و حفظ آن به علت پیچیدگی این رفتار ساده نیست. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل موثر بر رفتار فعالیت بدنی بر اساس الگوی ارتقاء سلامت می باشد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه 350 زن مبتلا به دیابت اقدام به تکمیل پرسشنامه های استاندارد مربوط به سازه های خودکارآمدی درک شده (قضاوت فرد درباره تواناییش برای انجام فعالیت بدنی منظم در شرایط مختلف)، فواید و موانع درک شده، حمایت دوستان و خانواده و وضعیت سلامت درک شده نمودند. در تحلیل داده ها از آزمون های تی، کای اسکوئر، رگرسیون خطی و رگرسیون لجستیک استفاه گردید.

    یافته ها: خودکارآمدی دارای اثر مستقیم و مثبتی بر فعالیت بدنی بوده و فواید درک شده، وضعیت سلامت درک شده و شاخص توده بدنی از طریق تاثیر بر این سازه، بر فعالیت بدنی تاثیر غیرمستقیم دارند. همچنین سازه وضعیت سلامت درک شده علاوه بر تاثیر غیرمستقیم دارای اثر مستقیم و مثبتی نیز بر فعالیت بدنی بوده و تحت تاثیر عواملی از جمله شغل و طول مدت ابتلا به دیابت قرار می گیرد.

    نتیجه گیری: وضعیت سلامت درک شده به عنوان مهم ترین عامل تاثیرگذار بر فعالیت بدنی بیماران دیابتی بوده که لازم است به ویژه در بیمارانی که مدت زیادی به دیابت مبتلا می باشند مورد توجه قرار گرفته و با افزایش خودکارآمدی با استفاده از تکنیک های گوناگون و تاکید بر جنبه های مختلف فواید فعالیت بدنی اقدام به ارتقاء سطح فعالیت این بیماران نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها