• بررسی فراوانی یافته های غیر طبیعی تصویربرداری در مگنتیک رزونانس کلانژیوپانکراتوگرافی مجاری صفراوی و پانکراس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 581
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: مگنتیک رزونانس کلانژیوپانکراتوگرافی (magnetic resonance cholangiopancreatography) در طی سال های اخیر از لحاظ تکنیکی بهبود چشم گیری داشته است و نشان داده است که می تواند کاربردهای بالینی وسیعی در تصویربرداری مجاری صفراوی و پانکراس داشته باشد. مطالعات اخیر نشان داده اند که مگنتیک رزونانس کلانژیوپانکراتوگرافی جهت بررسی سنگ مجرای صفراوی مشترک، انسداد بدخیم و خوش خیم مجاری صفراوی و پانکراس، آنومالی های مادرزادی و پانکراتیت مزمن قابل مقایسه و یا حتی بهتر از تکنیک های دیگر مانند سونوگرافی، سی تی اسکن و کلانژیوپانکراتوگرافی پس گستر آندوسکوپیک (endoscopic retrograde cholangiopancreatography) است.

    مواد و روش ها: در این روش تصویربرداری از mri برای مشاهده مایعات دارای سرعت آهسته مانند صفرا به صورت سیگنال بالا استفاده می شود. مکانیسم های heavily t2-weighted عمدتاً برای مگنتیک رزونانس کلانژیوپانکراتوگرافی به همراه تکنیک single-shot echo-train spin echo به کار می روند. در این مطالعه یافته های مگنتیک رزونانس کلانژیوپانکراتوگرافی و فراوانی بیماری های مختلف مجاری صفراوی و پانکراس در تعداد 293 بیمار طی سال های 1379 الی 1385 مورد بررسی قرار گرفته است.

    یافته ها: فراوانی بیماری های انسدادی و غیر انسدادی مجاری صفراوی و پانکراتیک به تفکیک در جداول و نمودارهای مربوطه آورده شده است. سنگ های صفراوی بیشترین فراوانی را در بالغین و کیست کلدوک مادرزادی بیشترین فراوانی در اطفال را نشان می دهند.

    نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان می دهد که مگنتیک رزونانس کلانژیوپانکراتوگرافی می تواند به عنوان یک روش تصویربرداری غیرتهاجمی و دقیق در تشخیص بیماری های مجاری و صفراوی و پانکراتیک مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها