• بررسی سطح آدنوزین دامیناز در پلورال افیوژن و تعیین کارایی آن در تشخیص پلورال افیوژن ناشی از سل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 760
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: تشخیص التهاب پلورای سلی به علت تظاهرات بالینی غیر اختصاصی و ناکارآمد بودن تست های تشخیصی موجود مشکل می باشد. ما کارایی آدنوزین دامیناز (ada) را در تشخیص پلورال افیوژن از سل بررسی کردیم.

    مواد و روش ها: در طی یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع تشخیصی تعداد 85 بیمار با پلورال افیوژن اگزوداتیو را بررسی کردیم. پس از مشخص شدن علت پلورال افیوژن بوسیله تست های تشخیصی موجود بیماران به دو گروه پلورال افیوژن ناشی از سل و پلورال افیوژن ناشی از عللی غیر از سل تقسیم شدند و سطح ada مایع جنب در دو گروه مقایسه شد. منحنی راک (roc) برای تعیین نقطه برش مناسب رسم شد.

    یافته ها: تعداد 27 بیمار در گروه سل و 58 بیمار در گروه غیر سل قرار گرفتند. میانگین ada مایع جنب به طور معنی داری بین دو گروه متفاوت بود (p<0.001). حساسیت، اختصاصیت، ارزش اخباری مثبت و منفی ada در تشخیص پلورال افیوژن ناشی از سل در 35 واحد بر لیتر، نقطه برش به ترتیب 70.3، 91.3، 79.1 و 86.8 درصد به دست آمد. احتمال پس آزمون (post test probability) معادل 0.78 شد.

    نتیجه گیری: ada مایع پلور یک تست تشخیصی با حساسیت و اختصاصیت مناسب برای تشخیص التهاب پلورای سلی می باشد و هر چند در مطالعه ما میانگین سطح ada در مایع جنب مبتلا به توبرکلوزیس پلورال افیوژن پایین تر از سایر مقالات به دست آمد، ولی در کارایی آن برای تشخیص پلورال افیوژن ناشی از سل اختلالی ایجاد نکرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها