• شاهدی بر وجود جریان پتاسیمی جبرانی تاخیری فوق سریع (ikur) در دو گروه سینوسی- دهلیزی و دهلیزی- بطنی قلب موش صحرایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 416
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: گره سینوسی- دهلیزی مرکز فعالیت پیس میکری اولیه قلب می باشد. اگر به هر دلیلی، گره سینوسی- دهلیزی فعالیت خود را از دست بدهد، گره دهلیزی- بطنی فوراً شروع به تنظیم فعالیت های قلب می نماید. هدف این مطالعه بررسی وجود و یا عدم وجود جریان پتاسیمی جبرانی تاخیری فوق سریع و نقش آن را در فعالیت پیس میکری در دو گروه سینوسی- دهلیزی و دهلیزی- بطنی دست نخورده و سالم قلب موش صحرایی بوده است.

    مواد و روش ها: فعالیت پیس میکری گره سینوسی- دهلیزی و دهلیزی- بطنی جدا شده از هم با میکرو الکترودهای فلزی جداگانه که به سطح آندوتلیومی هر گره تماس داشت، ثبت شد و طول دوره پتانسیل عمل اندازه گیری گردید. عمل ثبت در قبل و هنگام مصرف 50 میکرو مولار 4- آمینو پریمیدین (4-ap) که به عنوان مسدود کننده جریان پتاسیمی جبرانی تاخیری فوق سریع شناخته شده است، صورت گرفت.

    یافته ها: در مقایسه با حالت کنترل با مصرف 4-آمینو پریمیدین طول دوره پتانسیل عمل در نمونه های گره سینوسی- دهلیزی 17.60±2.90 درصد و در نمونه های گره دهلیزی- بطنی 35.90±2.90 درصد افزایش یافت (p<0.05).

    نتیجه گیری: جریان پتاسیمی جبرانی تاخیری فوق سریع در هر دو گره سینوسی- دهلیزی و دهلیزی- بطنی موجود بوده و اثر 4-ap بر طول دوره پتانسیل عمل بر هر دو گره به طور چشمگیری متفاوت می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها