• الگوی انتشار گلیکو کونژوگه های حاوی قند انتهایی ال فوکوز در سلول های نئوپلاستیک گریدهای مختلف کارسینوم اینتراداکتال پستان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 1108
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: کارسیوم اینتراداکتال پستان از شایع ترین سرطان ها در زنان می باشد که یکی از دلایل مرگ و میر به علت بدخیمی ها در زنان است. تغییر قندهای انتهایی مولکول های سطحی و ماتریکس خارج سلولی یکی از شناخته شده ترین تغییرات سلول های تومورال می باشد که می تواند رفتارهای بیولوژیک غیر عادی سلول های سرطانی را توجیه کند. هدف از این مطالعه شناسایی قند انتهایی ال فوکوز در سلول های سرطانی در گریدهای مختلف کارسیوم اینتراداکتال پستان بود.

    مواد و روش ها: بلوک های پارافینی 15 بیمار با تشخیص اولیه کارسیوم اینتراداکتال از فایل آسیب شناسی بیمارستان خاتم الانبیاء زاهدان انتخاب گردید. از بلوک ها، مقاطعی با ضخامت 7-5 میکرومتر تهیه و با هماتوکسیلن و ائوزین رنگ آمیزی شد. پس از تایید تشخیص قبلی، برش های فوق تحت رنگ آمیزی uea/alcian blue ph=2.5 قرار گرفتند. لکتین به میزان 10 میکروگرم به ازای هر میلی لیتر در بافر فسفات رقیق شد. برش ها بر اساس شدت واکنش به لکتین درجه بندی (3-0) شدند.

    یافته ها: قند انتهایی ال فوکوز به میزان بسیار کم در ماتریکس خارج سلولی در گرید i مشاهده گردید. شدت واکنش عناصر ماتریکس خارج سلولی در بافت همبند بین لبولی به مراتب از بافت همبند داخل لبولی بیشتر بود. در گرید iii, ii پاسخ ماتریکس به لکتین حذف شده بود. اطلاعات آماری هیچ اختلاف آماری معنی داری را بین گریدهای مختلف برای سلول های تومورال و ماتریکس خارج سلولی نشان نداد.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد پاسخ سلول های تومورال برای قند انتهایی ال فوکوز پاسخی بسیار ضعیف تا منفی بوده و در سیر تغییرات نئوپلاستیک پستان، گلیکو کونژوگه های حاوی این قند انتهایی کمتر تغییر می نمایند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها