• بررسی اپیدمیولوژیک آپاندیسیت خوشه ای در استان چهارمحال و بختیاری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 591
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: آپاندیسیت شایع ترین بیماری و علت شکم درد منجر به جراحی است. آنچه ما را بر آن داشت تا به بررسی این موضوع بپردازیم فراوانی غیرمنتظره موارد مظنون به آپاندیسیت به صورت خوشه ای (گروهی) و تعیین علل آن در استان چهارمحال و بختیاری بوده است.

    مواد و روش ها: در یک مطالعه تحلیلی گذشته نگر از نوع مورد- شاهدی مبتنی بر جمعیت از 11 روستای بخش بازیافت شهرستان کوهرنگ واقع در استان چهارمحال و بختیاری، 54 نفر به عنوان گروه مورد انتخاب و با 54 نفر به عنوان گروه شاهد، مورد مقایسه قرار گرفتند. برای هر دو گروه مورد و شاهد، یادآمد خوراکی آنها پرسش گردید.

    یافته ها: میزان بروز آپاندیسیت در یازده روستای مورد بررسی 1.57 درصد و در روستایی با جمعیت 275 نفر که کانون تلقی گردید، 12 درصد بود. میزان صحت آپاندیسیت بر اساس پاتولوژی 57.1 درصد به دست آمد. با مقایسه سوابق مواجهه در گروه های مورد بررسی، علل اصلی درد شکم در افراد مظنون به آپاندیسیت، مصرف سبزیجات وحشی (کوهی) به نام های کنگر، کرفس، تره، لوه و مچه به تنهایی با %95 ci: (2.8-21.87), or=7.75 یا مخلوط با ماست محلی و مصرف ترکیبی به نام تلیکه با %95 ci: (2.4-16.1), or=6.25 بوده است.

    نتیجه گیری: در مایعات پزشکی افراد مظنون به آپاندیسیت گروهی و کاندید آپاندکتومی، توجه به تاریخچه مصرف مواد غذایی، مخصوصاً سبزیجات کوهی (وحشی) و محلی ضروری و مهم به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها