• فراوانی آلودگی آب مصرفی بیمارستان های تهران با لژیونلا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 698
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: لژیونلا میکروارگانیسم آبزی همه جایی است که توانایی بقاء در آب با درجه حرارت های مختلف را دارد. از 49 گونه شناسایی شده، 20 گونه باعث عفونت در انسان می شوند. آلودگی با لژیونلا در سیستم های توزیع آب بیمارستان ها دارای اهمیت می باشد. سیستم های تولید کننده آئروسل مانند لوله کشی آب، سردوش های حمام، برج های خنک کننده و نبولایزرها در انتقال این باکتری به بیماران بستری و دارای ضعف ایمنی نقش دارند.

    مواد و روش ها: در این مطالعه 113 نمونه از آب های 32 بیمارستان در نواحی جغرافیایی مختلف سطح شهر تهران از واحدها و بخش های مختلف جمع آوری گردید. آب ها با استفاده از فیلتراسیون تغلیط و بعد از تیمار اسیدی و حرارتی روی محیط کشت bcye ایزوله گردیدند.

    یافته ها: از 32 بیمارستان مورد مطالعه، 22 بیمارستان (68.7 درصد) آلودگی به لژیونلا داشتند و در مجموع 30 نمونه (26.5 درصد) از کل نمونه های برای این ارگانیسم مثبت شناسایی شدند. میزان محدوده کلر نمونه های آب 2.2-0.18 میلی گرم در لیتر و ph آنها 7.6-6.6 بودند.

    نتیجه گیری: میزان بالای آلودگی آب های مصرفی در بیمارستان های شهر تهران با لژیونلا نشانگر مقاومت این باکتری به کلر و سایر ضد عفونی کننده ها، یا ضد عفونی ناقص و یا عدم کفایت روش های رایج تصفیه و گندزدایی برای پاک سازی شبکه آب با این میکروارگانیسم می باشد. لذا شناسایی باکتری و کنترل آن در آب های بیمارستانی می بایست مد نظر قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها