• تعیین مقادیر سرمی هموسیستئین و هیپرهموسیستئینمی در شمال خلیج فارس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 556
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: هموسیستیئن یک اسید آمینه غیرضروری محصول متیلاسیون میتونین که اسید آمینه ضروری است، می باشد. نشان داده شده که مقادیر افزایش یافته هموسیستئین پلاسما در بزرگسالان با خطر بیماری های عروقی همراه است. ما در این مطالعه سطح هموسیستئین پلاسما و توزیع سنی و جنسی آن را در سه شهر بوشهر، گناوه و دیلم بررسی کردیم.

    مواد و روش ها: تعداد 1699 نفر از ساکنین منطقه شمال خلیج فارس به روش نمونه گیری چند مرحله ای خوشه ای انتخاب گردیدند و نمونه ناشتای خون از آنان اخذ شد. هموسیستئین سرم با استفاده از روش آنزیم ایمونواسی با دقت یک میکرومول در لیتر اندازه گیری شد. هیپرهموسیستئینی در میزان بیش از 14 میکرومول در لیتر تعریف شد.

    نتایج: میانگین سرمی هموسیستئین 14.63±7.08 میکرومول در لیتر شامل 17.27±6.63 برای مردان و 12.73±6.78 میکرومول در لیتر برای زنان بود. سطح هموسیستئین سرم رابطه ای با سن نداشت. شیوع هیپرهموسیستئینمی 51.2 درصد (22.2 درصد در زنان و درصد در مردان) به دست آمد.

    بحث: سطح هموسیستئین در جمعیت عمومی شمال خلیج فارس بالا است. بررسی دقیقتر برای یافت علل و عوامل هموسیستئین بالا و نیز رابطه آن با سطح فولیک اسید و ویتامین ب 12 ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها