• اثر عصاره جلبک سبز گونه caulerpa sertularioides بر رشد و عفونت زائی ویروس هرپس سیمپلکس تیپ یک انسانی در کشت سلولی vero

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 713
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: با توجه به افزایش روز به روز سویه های مقاوم به دارو در میان انواع ویروس ها، یافتن ترکیبات ضد ویروس جدید از مواد طبیعی که قطعاً اثرات جانبی کمتری نیز دارد از دیر باز مورد توجه محققین بوده است. در همین راستا در مطالعه حاضر اثر ضد ویروسی عصاره جلبک سبز caulerpa sertularioides سواحل بوشهر مورد بررسی قرار گرفت.

    مواد و روش ها: عصاره محلول در آب داغ جلبک caulerpa sertularioides که با دو روش استفاده از اتوکلاو و فیلتراسوین استریل شده بود و پس از تعیین (cytotoxic concentration 50) cc50 عصاره مذکور بر روی سلول های vero از لحاظ اثر ممانعت کنندگی بر تکثیر ویروس هرپس سیمپلکس تیپ یک انسانی (hsv-1) سویه kos در کشت سلولی vero مورد آزمایش قرار گرفت.

    یافته ها: غلظت منع کنندکنندگی (inhibitory concentration 50;ic50) 50 عصاره اتوکلاو شده در مرحله قبل و بعد از اتصال ویروس به سلول به ترتیب 126 μg/ml, 81 μg/ml محاسبه گردید. همچنین ic50 عصاره فیلتر شده جهت دو مرحله قبل و بعد از اتصال ویروس به سلول به ترتیب 104 μg/ml, 73 μg/ml تعیین شد. غلظت سیتوتوکسیک (cc50) 50 محاسبه شده برای دو عصاره اتوکلاو شده و فیلتر شده به ترتیب 3095 μg/ml, 3140 μg/ml محاسبه شد.

    نتیجه گیری: عصاره جلبک سبز گونه caulerpa sertularioides سواحل خلیج فارس اثر ضد ویروسی بسیار خوبی بر ویروس هرپس سیمپلکس تیپ یک انسانی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها