• بررسی عاقبت و بقای نوزادان مبتلا به هیپوکسیک- ایسکمیک انسفالوپاتی بستری شده در بیمارستان دانشگاهی حضرت علی اصغر (ع) بوشهر؛ 85-1378

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 1517
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: انسفالوپاتی هیپوکسیک- ایسکمیک در دوره نوزادی- به علت مرگ و میر بالا و پیامدهای عصبی تکاملی طولانی مدت- از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

    مواد و روش ها: برای بررسی موارد (hypoxic ischemic encephalopathy) hie متوسط تا شدید و پیامد آن، طی یک مطالعه هم گروهی تاریخی، پرونده های تمام نوزادانی که با این تشخیص طی سال های 85-1378 در بیمارستان علی اصغر (ع) بوشهر بستری شده بودند به صورت سرشماری بررسی شدند. از 134 نوزادی که با این تشخیص ظرف سال های فوق بستری شده بودند، 94 مورد که پرونده کامل داشتند و قابل پیگیری بودند مورد مطالعه قرار گرفتند.

    یافته ها: از 94 نوزاد مورد مطالعه، 77 مورد (81.9 درصد) به علت عوارض آسفیکسی فوت شده بودند. میزان بقای نوزادان 17 دارصد و میانه بقاء 5 روز بود. از 17 نوزاد زنده مانده، 5 نوزاد (29.4 درصد) دچار فلج مغزی شده بودند. مهمترین عامل خطر موثر در بقاء، ماساژ قلبی بیش از 1 دقیقه، آپگار دقیقه اول پایین و وزن کم موقع تولد بود (p<0.05). به علاوه سزارین اورژانس نیز به عنوان عامل خطر مهمی برای مرگ ناشی از hie  شناخته شد.

    نتیجه گیری: پیامد آسفیکسی نوزادی بسیار نامطلوب بوده و از ابتلا و مرگ و میر بالایی برخوردار است. ای مسئله لزوم طراحی و اجرای برنامه های پیشگیری به خصوص بهبود مانیتورینگ حین زایمان را ایجاب می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها