• بررسی میزان سطح آگاهی ساکنین بالای 25 سال شهر بوشهر در مورد سکته مغزی؛ 1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 460
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: کاهش فاصله زمانی از شروع سکته مغزی تا رسانیدن شخص به بیمارستان و کنترل نمودن مناسب عوامل خطرساز آن بستگی به اطلاعات عمومی مردم در مورد علائم هشدار دهنده و عوامل خطرساز سکته مغزی دارد. در کشورهای مختلف مطالعاتی در مورد بررسی میزان آگاهی افراد در مورد سکته مغزی و به دنبال آن سعی در افزایش این آگاهی انجام گرفته است.

    مواد و روش ها: تعداد 562 نفر (66.4 درصد زن و 35.6 درصد مرد) از افراد 25 سال به بالای بندر بوشهر، بصورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و بر اساس پرسشنامه ویرایش شده انستیتو ملی قلب، ریه و خون (انستیتو ملی سلامت آمریکا) مورد سنجش آگاهی درباره سکته مغزی قرار گرفتند. پرسشنامه شامل 11 سوال و نمره کامل آن 54 بود.

    یافته ها: میانگین نمره آگاهی در مردان 23.45±9.0 و برای زنان 24.14±7.8 بود (p>%5). اما میانگین نمره آگاهی در افراد با سابقه فشارخون و سکته مغزی در مقایسه با افراد دیگر بالاتر بود (p=0.001). افراد با سطح سواد راهنمایی و بالاتر، از نمره آگاهی بالاتری برخوردار بودند. 83.3 درصد از افراد حداقل یک علامت هشدار دهنده و 95.2 درصد از پاسخ دهندگان حداقل یک عامل خطرساز را ذکر کردند. بیشترین فاکتور خطر شناخته شده استرس بود و بیشترین علامت هشدار دهنده نام برده شده، ضعف در یک سمت صورت و بدن بود.

    نتیجه گیری: افراد بالای 25 سال بندر بوشهر، به نسبت دیگر کشورها از جمله آمریکا، از سطح آگاهی بالاتری در مورد سکته مغزی، شامل عوامل خطرساز و هشدار دهنده آن برخوردار بودند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها