• شیوع چاقی و لاغری و ارتباط آن با مواد غذایی دریافتی در دختران دانش آموز مدارس راهنمایی شهر زاهدان؛ 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 653
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: با توجه به نقش تغذیه در سلامتی، با اندازه گیری وزن و قد می توان وضعیت تغذیه ای کودکان و نوجوانان را به شکل چاقی و لاغری تعیین نمود. بر این اساس هدف از این تحقیق، تعیین شیوع چاقی و لاغری در دختران دانش آموز مدارس راهنمایی شهر زاهدان و ارتباط آن با مواد غذایی دریافتی می باشد.

    مواد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی تعداد 687 دختر دانش آموز از مدارس راهنمایی شهر زاهدان به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. پس از ثبت مشخصات نمونه ها، وزن و قد به روش استاندارد اندازه گیری و شاخص توده بدن محاسبه جهت تعیین چاقی و لاغری با مقادیر توصیه شده مرکز ملی آمارهای بهداشتی آمریکا مقایسه شد. بررسی مصرف مواد غذایی نیز به روش یادآمد خوراک 48 ساعته انجام گردید.

    یافته ها: از دختران دانش آموز 16.9 درصد لاغر، 31.7 درصد کم وزن و 13.2 درصد دچار کوتاه قدی بوده و فقط 8.7 درصد در معرض اضافه وزن و 1.7 درصد چاق بودند. میانگین انرژی دریافتی در دختران دانش آموز بطور متوسط 1502.1±415.7 کیلوکالری در روز بود که از مقادیر توصیه شده استاندارد کمتر بوده و تعادلی از نظر کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها موجود نبود، به طوری که بر اساس انرژی و پروتئین دریافتی به ترتیب، 94.1 درصد و 26.6 درصد دانش آموزان کمبود داشتند و از نظر ویتامین ها و املاح معدنی دریافتی روزانه، ریزمغذی هایی مانند آهن (72.1 درصد)، کلسیم (99.8 درصد)، فسفر (83.6 درصد)، روی (84.3 درصد) و ویتامین a (63.8 درصد) و ویتامین b12 (66.5 درصد) دچار کمبود بودند.

    نتیجه گیری: دختران دانش آموز مدارس راهنمایی شهر زاهدان از نظر رشد جمسی و دریافت انرژی و پروتئین و سایر ریزمغذی ها وضعیت مطلوبی نداشته و در معرض خطر پدیده هایی مانند لاغری و کم وزنی می باشند؛ لذا با توجه به جهش رشدی دوران بلوغ و افزایش نیازهای تغذیه ای- ضمن اجرای برنامه های حمایتی غذایی- طراحی الگویی به شیوه مناسب، جهت بهبود وضعیت تغذیه و ارتقاء سلامتی دختران نوجوان توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم