• بررسی خاصیت تحریکی- دفعی توری های آغشته به سه نوع حشره کش پایروتروئید روی آنوفل استفنسی در شرایط آزمایشگاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 580
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: پدیده تحریکی- دفعی (excito-repellency) ناشی از اثرات برخی حشره کش ها بنا به نظر برخی از محققین در قطع سیکل انتقال مالاریا مهم تلقی می شود. همچنین خاصیت دفعی برخی از حشره کش ها باعث جلوگیری از ورود پشه به اماکن سمپاشی شده می گردد و در طولانی مدت باعثتغییر در نسبت های آندوفیلی و اگزوفیلی می شود.

    مواد و روش ها: تغییرات عمده ای در طرح اولیه e-r test boxes داده شد، بطوری که در داخل قفس مواجهه که از جنس آلومینیم بود یک هولدر (توری سیمی استوانه ای شکل به شعاع 10 سانتی متر) قرار داده شد که یک عدد خوکچه هندی در آن قرار داشت و توری های آغشته به حشره کش و توری های شاهد روی آن کشیده می شدند و خوکچه در وضعیتی بود که پشه ها به راحتی قادر بودند از روی آن خونخواری نمایند. همچنین در قسمتی از بدنه قفس مواجهه، محلی جهت نصب تله پنجره ای خروجی پیش بینی گردیده بود. توری های آغشته به حشره کش لامبداسیهالوترین در سه غلظت 12.5، 25 و 50 میلی گرم در مترمربع، دلتامترین 12.5، 25 و 50 میلی گرم و سیفلوترین 40،80 و 100 میلی گرم در مترمربع و شاهد در آزمایشگاه با روش غرقاب سازی تهیه گردید. تعداد پشه های یافت شده در تله پنجره ای خروجی، نسبت خونخواری، نسبت بقاء و نسبت بهبودی پشه ها به عنوان معیار تحریکی- دفعی این توری ها مورد توجه قرار گرفت.

    یافته ها: با افزایش غلظت حشره کش ها میزان تحریکی- دفعی بیشتر شد (p<0.05). نسبت خون خواری پشه های مواجهه با توری آغشته به حشره کش لامبداسیهالوترین، دلتامترین و سیفلوترین در دوز استاندارد سازمان جهانی بهداشت (25 میلی گرم در مترمربع) به ترتیب 15 درصد، 5.3 درصد و 9.3 درصد و در کنترل 41.3 درصد بود. همچنین نسبت ورود پشه ها به تله پنجره ای در زمان مواجهه با توری های آغشته به حشره کش های لامبداسیهالوترین، دلتامترین و سیفلوترین با دوز استاندارد سازمان جهانی بهداشت به ترتیب 18.2 درصد، 11.2 درصد و 19.7 درصد و در شاهد 1.4 درصد بدست آمد. نسبت بازماندگان (survival rate) در پشه هایی که مواجهه با توری های آغشته به حشره کش با دوز استاندارد داشته اند برای، لامبداسیهالوترین 63.2 درصد، دلتامترین 34.9 درصد و حشره کش سیفلوترین 67 درصد و پشه های موجود در قفس کنترل 98.9 بود.

    نتیجه گیری: دلتامترین برای آغشته سازی پشه بندها برای مبارزه با آنوفل استفنسی به نسبت لامبداسیهالوترین و سیفلوترین از نظر کاهش میزان خونخواری، نسبت بهبودی و میزان بقاء مؤثرتر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها