• فلوئوروزیس دندانی و فلوراید ادرار در نوجوانان 12-10 ساله شهر بوشهر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 472
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: فلوراید مقاومت دندان را نسبت به پوسیدگی افزایش می دهد، اما مسمومیت خفیف با فلوراید سبب فلوئوروزیس دندانی می شود.فلوراید بطور طبیعی در آب شرب که یکی از منابع اصلی آن است موجود است. هر چند در شهر بوشهر آب شرب از چشمه های خارج از استان با محدوده طبیعی فلوراید تأمین می شود اما در این شهر فلوئوروزیس دندانی مشاهده می شود.

    مواد و روش ها: تعداد 95 دانش آموز 12-10 ساله بومی شهر بوشهر (45 دختر و 50 پسر) از چهار منطقه این شهر از لحاظ فلوئوروزیس دندانی، قد و وزن مورد معاینه قرار گرفتند. عوامل مستعد کننده فلوئوروزیس دندانی از طریق پرسشنامه سؤال شد. غلظت فلوراید ادرار در ساعاتی که دانش آموزان در منزل بودند (18- 16 ساعت) و غلظت فلوراید آب شرب به روش الکترو آنالیز اندازه گیری شد.

    یافته ها: شیوع فلوئوروزیس دندانی در چهار دندان جلو فک بالا 52.6 درصد بود. میانگین فلوراید ادرار 2.18 میلی گرم در لیتر، غلظت فلوراید آب شرب مدارس 0.58-0.41 میلی گرم در لیتر و فراوانی بدون پوسیدگی 40 درصد بود.

    نتیجه گیری: علی رغم طبیعی بودن محدوده فلوراید آب شرب شهر بوشهر، بیشتر بودن فلوئوروزیس دندانی و غلظت فلوراید ادرار نسبت به دامنه طبیعی بین المللی، ضرورت تعیین میزان جذب و اثرات فلوراید روی سلامت مردم استان بوشهر را توجیه می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها