• اثر آموزش "خطرات محیطی بر سلامت" بر میزان آگاهی دانش آموزان ابتدایی شهر بوشهر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 505
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: بیش از یک چهارم بیماری ها در سطح جهان در اثر عوامل خطرات محیطی ایجاد می شوند. اثرات خطرات محیطی بر سلامت کودکان چندگانه می باشد و همکاری معلمان، والدین، مسئولین سلامت جامعه و دانش آموزان را برای کاهش خطرات و ارتقاء سلامت می طلبد.

    مواد و روش ها: تعداد 18 دبستان شهر بوشهر بصورت خوشه ای انتخاب و پس از تعیین موضوعات خطرات محیطی بر اساس بررسی پیام های آموزشی موجود در کتب درسی و در نظر داشتن شرایط بومی منطقه، در مرحله نخست، دانش آموزان کلاس های سوم و چهارم ابتدایی، اطلاعات خود را در زمینه های فوق بصورت پوستر ارائه دادند، پوسترها بر اساس مفاهیم نقاشی و بهداشتی زیر نظر متخصصان، تعیین روایی و وزن دهی شدند و بر اساس این داده ها، بوکلت آموزشی خطرات محیطی طراحی و در اختیار معلمان همان مدارس جهت تدریس طی 6 هفته قرار گرفت. پس از آموزش، دوباره دانش آموزان اطلاعات خود را به صورت پوستر ارائه دادند و همانند مرحله نخست توسط متخصصان مربوطه نمره دهی شدند.

    یافته ها: میانگین نمره دانش آموزان بعد از مداخله نسبت به قبل افزایش معنی داری را نشان داد. نمره آگاهی کلّی و درصد تغییرات این نمره در دانش آموزان دختر بیشتر از دانش آموزان پسر بود. نمره آگاهی کلّی دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان قبل و بعد از مداخله با یکدیگر تفاوت معنی داری نداشتند.

    نتیجه گیری: آموزش بوکلت خطرات محیطی توسط معلمان به دانش آموزان موجب ارتقاء سطح آگاهی آنها در زمینه خطرات محیطی بر سلامت شد. پیشنهاد می گردد به دلیل اهمیت زیاد خطرات محیطی، کتابچه آموزشی مربوطه بصورت مکمل دروس دانش آموزان ابتدایی به دقت طراحی، تدوین و آموزش داده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها